Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rgh72
Hej
Volvo s70 - 98 GLT
Upplever att det är svårt att reglera värmen med tempvreden på panelen .Ställer man temperatur på 20 grader så blir det full värme.
Och man måste ner på 18 grader för att värmen ska försvinna och få det kallt.

Kan det vara fel på själva värmeelement?

Det känns som det antigen är av eller på , någon som råkat ut för detta och vad det kan bero på ?

Mvh Roger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle kollat upp kupetemperaturgivaren, om den "fastnar" på 20-graders resistans så borde man kunna få nämnda symptom

På min V70 mk1 -00 så sitter den tillsammans med en liten fläkt på instrumentbrädan till höger om ratten. Sist i raden av tryckknappar.. Samma yttermått men med ett litet gallerförsett hål i stället. Fläkten ska surra lite svagt när tändningen är på. Det är väl inte helt orimligt att den sätts igen med damm med tiden :-)
av ethonkent
Jag har en 2001 volvo v70 2.4t. Köpt för ca tre månader sedan. Allt började med en igentäppt värmekärna på grund av kopparstoppsläcka. Så jag spolade hela systemet, och visste att det skulle bli en läcka någonstans. Blåste ut värmarens kärna och återfyllda och luftade kylsystemet. Okej hittade min läcka, frysplugg på vattenpumpen. Ok bytt vattenpump och termostat. Allt bra i cirka tre veckor och sedan blev bilen överhettad. Kokade inte över! Jag antog att termostaten fastnat stängd så jag ersatte med en termostat av bättre kvalitet. Ok den här gången varade det tre dagar. Sprang varm igen kokade fortfarande inte över. Värmen försvann även denna gång. Så jag började diagnostisera. Körde vatten genom kylaren, testade ok, körde vatten genom blocket, testade ok, dragna värmeslangar hade väldigt lite flöde. Så jag testade för att vara säker på att jag inte hade en dålig topppackning som satte avgaser i kylsystemet, testade ok. Så jag misstänkte en defekt vattenpump. Ersatte igen värmen var bra körde hem bra. Nästa morgon gå till jobbet och bilen överhettas i motorvägshastighet. Drag över och på tomgångstemp går till normalt ok kanske en luftficka? Jag skulle äta upp min bilresa till jobbet och blev varm igen, drog och vid tomgång sjunker tempen. Så i parken plockar jag upp tomgång till runt 2500 rpm efter ett par minuter låg kylvätskelampa tänds. Ok luftficka, fyll på kylvätska och fortsätt jobba utan problem och kör hem utan problem. Ok nästa dag gå ut för att gå på jakt, dra in på vår mötesplats och gå ut ur bilen som fortfarande är igång, hör kylfläkten sparka på hög hastighet, jag går för att kolla tempmätaren som stadigt stiger, så jag får upp varvtalet och tempen sjunker och stannar som vanligt. Nu har jag ingen värme igen. Jag låter den falla tillbaka till normal odle och jeat cam tillbaka men tempen börjar stiga igen. Upprepa ovanstående process och temperaturen sjunker till normal och kylvätskenivåmeddelandet visas. Fyll på kylvätska och kör till vår jaktplats med moproblem och bra värme. Gå hem och låt bilens tomgångstemperatur stadigt stiga och blir varm. Har någon kropp några idéer? Jag har bytt ut kylvätskebehållaren mot eftermarknadslock. Håller trycket bra. Bytte också ut ect-sensorn och tänkte att den inte riktigt blev överhettad eftersom den aldrig kokade över. Jag är biltekniker av yrke, men är överlycklig med denna, kanske en bolvo-tekniker här kan ge mig en idé som jag inte har täckt .... tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du har väl inte monterat en eftermarknadspump med plastvingar hoppas jag? Sådana tappar vingarna med tiden, finns flera exempel här..
Men du tappar alltså kylvätska hela tiden trots ny (tät) pump?
Det är väldigt vanligt fel att heater core eller röranslutningarna (läs o-ringarna) börjar läcka, känn om det är blött under heltäckningsmattan på förarsidan.
Om det är en läcka vid värmepaketet så sugs luft in när motorn svalnar så man får en luftficka i värmepaketet som ständigt fylls på. Därför försvinner värmen tillsammans med kylvätskan :P Och luftfickan gör att nivån i exp-kärlet kan se normal ut trots att det är akut brist på kylvätska
Har du kollat efter avgaslukt och olja i expansionskärlet? Eller vatten i oljan..
Blir det glykolpölar på marken där bilen stått parkerad?
av ethonkent
ethonkent skrev: fre 28 jul 2023, 16:16 Jag har en 2001 volvo v70 2.4t. Köpt för ca tre månader sedan. Allt började med en igentäppt värmekärna på grund av kopparstoppsläcka. Så jag spolade hela systemet, och visste att det skulle bli en läcka någonstans. Blåste ut värmarens kärna och återfyllda och luftade kylsystemet. Okej hittade min läcka, frysplugg på vattenpumpen. Ok bytt vattenpump och termostat. Allt bra i cirka tre veckor och sedan blev bilen överhettad. Kokade inte över! Jag antog att termostaten fastnat stängd så jag ersatte med en termostat av bättre kvalitet. https://vlc.onl/ Ok den här gången varade det tre dagar. Sprang varm igen kokade fortfarande inte över. Värmen försvann även denna gång. Så jag började diagnostisera. Körde vatten genom kylaren, testade ok, körde vatten genom blocket, testade ok, dragna värmeslangar hade väldigt lite flöde. Så jag testade för att vara säker på att jag inte hade en dålig topppackning som satte avgaser i kylsystemet, testade ok. Så jag misstänkte en defekt vattenpump. Ersatte igen värmen var bra körde hem bra. Nästa morgon gå till jobbet och bilen överhettas i motorvägshastighet. Drag över och på tomgångstemp går till normalt ok kanske en luftficka? Jag skulle äta upp min bilresa till jobbet och blev varm igen, drog och vid tomgång sjunker tempen. Så i parken plockar jag upp tomgång till runt 2500 rpm efter ett par minuter låg kylvätskelampa tänds. Ok luftficka, fyll på kylvätska och fortsätt jobba utan problem och kör hem utan problem. Ok nästa dag gå ut för att gå på jakt, dra in på vår mötesplats och gå ut ur bilen som fortfarande är igång, hör kylfläkten sparka på hög hastighet, jag går för att kolla tempmätaren som stadigt stiger, så jag får upp varvtalet och tempen sjunker och stannar som vanligt. Nu har jag ingen värme igen. Jag låter den falla tillbaka till normal odle och jeat cam tillbaka men tempen börjar stiga igen. Upprepa ovanstående process och temperaturen sjunker till normal och kylvätskenivåmeddelandet visas. Fyll på kylvätska och kör till vår jaktplats med moproblem och bra värme. Gå hem och låt bilens tomgångstemperatur stadigt stiga och blir varm. Har någon kropp några idéer? Jag har bytt ut kylvätskebehållaren mot eftermarknadslock. Håller trycket bra. Bytte också ut ect-sensorn och tänkte att den inte riktigt blev överhettad eftersom den aldrig kokade över. Jag är biltekniker av yrke, men är överlycklig med denna, kanske en bolvo-tekniker här kan ge mig en idé som jag inte har täckt .... tack på förhand.
I got this,...
Användarvisningsbild
av Rgh72
Hej
Bytte värmeelement då det var ett läckage också. Nu verkar det fungera fint att reglera värme/kyla.

Tack för svar alla !!!

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]