- ons 26 apr 2023, 19:11
Volvo 850 1994
Motor: Bensin, 2.4 I5 (170 hk)
Motorkod: B5254S
Växellåda: 4-växlad Automatisk
Hej!
Får ingen gnista.
Har en tändkabel direkt från tändspolen till 1st tändstift för att kolla gnista, för att utesluta fördelarlock etc.
Kan IBLAND få en gnista precis när jag vrider av tändningen.
Även "Check engine" lyser när tändning och nyckeln ur...?
Inga felkoder.
Batteri = OK.
Alla säkringar är hel.
Ingen startspärr.
Har testat följande:
Provat med 3st tändstift.
Provat med 4st tändkablar.
Provat med 3st kamaxelgivare.
Provat med 3st vevaxelgivare/impulsgivare.
Provat med 4st kompletta tändspolar.
Provat med 1st annan styrbox för tändning (1.1).
Vad mer kan jag testa?
Misstänkte starkt att jag brännt upp 3st tändspolar (kollade detta genom att ta bort den blå tråden mellan transistorn strax innan tändspolen, och dutta med en tråd mellan jord och det stiftet på tändspolen.
Och anledningen till det, trodde jag var styrenheten för tändningen, som såg lite suspekt ut. Lite svarta/mörka stift, annan beteckning (5.1, och övriga styrenheter heter 6.2 och 6.3).
Alltså att den var utbytt engång tidigare.
Enligt förra ägare, så hade han kört bilen till jobbet. När han slutade för dagen och skulle starta, så startade den inte. Ville inte tända.
Hade mina förhoppningar att jag skulle få gnista nu med "ny" styrenhet och "ny" tändspole". Men icke...
(Dubbelkollade med Volvo, att det verkligen var rätt beteckning på styrenheten också.)
Tack på förhand!
Motor: Bensin, 2.4 I5 (170 hk)
Motorkod: B5254S
Växellåda: 4-växlad Automatisk
Hej!
Får ingen gnista.
Har en tändkabel direkt från tändspolen till 1st tändstift för att kolla gnista, för att utesluta fördelarlock etc.
Kan IBLAND få en gnista precis när jag vrider av tändningen.
Även "Check engine" lyser när tändning och nyckeln ur...?
Inga felkoder.
Batteri = OK.
Alla säkringar är hel.
Ingen startspärr.
Har testat följande:
Provat med 3st tändstift.
Provat med 4st tändkablar.
Provat med 3st kamaxelgivare.
Provat med 3st vevaxelgivare/impulsgivare.
Provat med 4st kompletta tändspolar.
Provat med 1st annan styrbox för tändning (1.1).
Vad mer kan jag testa?
Misstänkte starkt att jag brännt upp 3st tändspolar (kollade detta genom att ta bort den blå tråden mellan transistorn strax innan tändspolen, och dutta med en tråd mellan jord och det stiftet på tändspolen.
Och anledningen till det, trodde jag var styrenheten för tändningen, som såg lite suspekt ut. Lite svarta/mörka stift, annan beteckning (5.1, och övriga styrenheter heter 6.2 och 6.3).
Alltså att den var utbytt engång tidigare.
Enligt förra ägare, så hade han kört bilen till jobbet. När han slutade för dagen och skulle starta, så startade den inte. Ville inte tända.
Hade mina förhoppningar att jag skulle få gnista nu med "ny" styrenhet och "ny" tändspole". Men icke...

(Dubbelkollade med Volvo, att det verkligen var rätt beteckning på styrenheten också.)
Tack på förhand!