Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Halloj!

Min 855a från 94 börjar få lite taskiga plastdetaljer runt om tycker jag. Bl.a. så är plasten på kofångaren lite ljusblekt och lite flammig.

Någon som vet om man kan putsa in något medel för att få plasten att se bättre ut?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Loner
Olivolja...

/L
av marcusjj
Tack för tipset!

Ska man låta det ligga å dra med ett lager på ett tag eller ska man gno in det för bästa effekt?
Användarvisningsbild
av Funk
Olivolja funkar, men drar till sig smuts ganska rejält..
Jag testade för skoj skull efter att ha läst en tråd här på forumet om just det.. (tror den ligger i bilvård, styling...)
Använd hellre Smartabs Vinyl Shield..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Loner
Möbelpolish MP52 funkar oxå, men effekten sitter inte kvar många dagar :(

/L
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jag har hört att man kan använda bromsvätska... Låter JÄVLIGT riskabelt dock, ska du testa det så gör det på nån lös plastbit först. Om det funkar så TA LOSS allting du vill behandla från bilen, eftersom bromsvätskan fräter på lacken. Detta ska tydligen ge en bestående effekt, enligt nån tvivelaktig källa.

Men det finns ju som sagt alla möjliga SÄKRA kemikalier att använda, så prova allt annat först! ;)
av catoo
Hejsan!
Traska till närmsta mack o inhandla BUMPER SHINE! Det gjorde jag till min 850. Det funkar prima, har suttit fint i två veckor (100mil). Har hört ryktesvägen att det dock brukar försvinna efter efter någon tvätt! Men det är det värt ändå!
//Jonas
av Addekarlsson
Varmluftspistol och värm tills det blir mörkt och fint igen.
Värm inte sönder plasten bara....
Man ser när det är dags att sluta, om man håller koll på vad man gör.
Passa lacken oxå. Den tycker inte om värmen lika bra. :wink:

Annars som redan sagts, olivolja. Stryk på tunna lager i omgångar tills plasten inte suger in mer. Torka rent, polera lite lätt, klart.

Mvh/ Adde
av Bred
finns även ett polermedel, Black Chrome, tror de är från Turtle som jag varmt kan rekommendera. Du gör först rent ytan, gnuggar in medlet i plasten med en trasa. Väntar någon minut och sedan polerar av det. Blir svart och fint =)

Är själv i alla fall väldigt nöjd, å efter några tvättar sitter det i alla fall kvar.
av Addekarlsson
Och efter några tvättar till, så får du göra om proceduren med black chrome. :lol:
När jag använde det medlet, så fick jag göra om detta 2-3 gånger varje sommar, vilket jag lessnade ganska hårt på. För såååå kul är det inte att stå och gnugga det svarta på en bil. :wink:

Mvh/ Adde

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]