Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdmirAlisic
Hej, Säkert ett ämne som diskuterats väldigt flitigt. Som rubriken lyder vill jag spola växellådan på vår gamla V70. Bilen är från 2000 (Gen1) precis passerat 8,500 mil. Vet dock inte om växellådan fått sin ATF olja bytt/spolad. Bör ha blivit men dock osäker pga de låga miltalen.

Så nu till frågan, vart hittar jag orginal artikel nr och vad heter de två O ringarna på returslangen + den gröna klämman ? (Se bild)

Undrar också vart köper man bäst storpack olja? Antar att det går åt en hel del för detta ingrepp. Tackar på förhand.
Bilagor
Screenshot_2023-04-13-11-17-46-75_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2023-04-13-11-17-46-75_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg (755.93 KiB) Visad 599 gånger
AdmirAlisic skrev: tor 13 apr 2023, 11:21 Hej, Säkert ett ämne som diskuterats väldigt flitigt. Som rubriken lyder vill jag spola växellådan på vår gamla V70. Bilen är från 2000 (Gen1) precis passerat 8,500 mil. Vet dock inte om växellådan fått sin ATF olja bytt/spolad. Bör ha blivit men dock osäker pga de låga miltalen.

Så nu till frågan, vart hittar jag orginal artikel nr och vad heter de två O ringarna på returslangen + den gröna klämman ? (Se bild)

Undrar också vart köper man bäst storpack olja? Antar att det går åt en hel del för detta ingrepp. Tackar på förhand.
Största sannolikhet ej blivit spolad OM det inte var en polisbil/taxibil(om det ens fanns)
I video-beskrivningen har du alla artiklar, som du kan köpa via ÅF:

Angående Växellådsolja i storpack låter jag andra kommentera då jag inte utfört/har en susning om vilken som passar så undviker att ge felaktigt olja :P
Ska in till Liljas imorgon och kolla upp vad som står i deras system, när och om det spolats. Ska även fråga vilken olja exakt som ska användas, verkar vara rätt många olika på marknaden.

Stämmer bra ingen f.d taxi eller polis, detta är svärfars gamla bil vi tog över efter att han gick bort. Han köpte den ny 2000 och har knappt kört den. Bilprovningen tror inte det är sant med miltalen så de får alltid kolla med sin handdator, rätt kul faktiskt. :ninja: :-D
Vi Har fått flera bud att sälja bilen men den är inte till salu... Inte än. Vi servar den regelbundet enligt boken och mycket av servicen gör vi själva få dessa bilar är grymt bra att jobba med.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]