- sön 13 maj 2007, 16:42
#104178
Köpte nyligen en v70 -99 tdi
bilen har gått 4000mil sedan service då bla remmar och spänrulle byttes (på volvo)
bytte igen pga att p-boxen till veven gått och sölat ner remmen
märkte att remmen var lite väl slapp, det visade sig att spännrullen gått sönder, låg en bit från den längst ner i kåpan och nötte mot kamremmen
inte så bra!, det var en bit i aluminium, själva klacken som spännfjädern i rullen ligger mot som spruckit så all "fjäder verkan" i rullen var borta
blev nästan kallsvettig med tanke på vad som kunde ha hänt om remmen hoppat en kugg el två
var en del oljud från pumpremmen, det visade sig att den spännrullen också var trasig på samma sätt!!
okej om prylarna var köp på tex biltema och bytta av karlssons bil o båt
men om bilen är servad på Volvo med Volvo org (Audi) delar så tycker man att jobbet/grejorna borde hålla lite högre kvalite eller?
tycker att konstruktionen med en fjäder som håller remmen i spänn är lite epa, bättre på tex rödblockarn där man vrider hela rullen och låser den när remmen är "lagom" spänd
nån mer som råkat ut för samma sak? eller hadde jag bara otur
blir en xtra koll bakom remmkåpan emellanåt för min del
bilen har gått 4000mil sedan service då bla remmar och spänrulle byttes (på volvo)
bytte igen pga att p-boxen till veven gått och sölat ner remmen
märkte att remmen var lite väl slapp, det visade sig att spännrullen gått sönder, låg en bit från den längst ner i kåpan och nötte mot kamremmen
inte så bra!, det var en bit i aluminium, själva klacken som spännfjädern i rullen ligger mot som spruckit så all "fjäder verkan" i rullen var borta
blev nästan kallsvettig med tanke på vad som kunde ha hänt om remmen hoppat en kugg el två
var en del oljud från pumpremmen, det visade sig att den spännrullen också var trasig på samma sätt!!
okej om prylarna var köp på tex biltema och bytta av karlssons bil o båt
men om bilen är servad på Volvo med Volvo org (Audi) delar så tycker man att jobbet/grejorna borde hålla lite högre kvalite eller?
tycker att konstruktionen med en fjäder som håller remmen i spänn är lite epa, bättre på tex rödblockarn där man vrider hela rullen och låser den när remmen är "lagom" spänd
nån mer som råkat ut för samma sak? eller hadde jag bara otur
blir en xtra koll bakom remmkåpan emellanåt för min del