Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahling
Igår när dottern skulle övningsköra såg vi att spegeln på förarsidan inte var fast i ursprungsläget. Den glappar liksom framåt/bakåt och en aning i höjd. Har inget minne av att den fått någon smäll.

1. Ska sidospeglarna gå att vika in tex för en maskintvätt?
2. Kan man trop att det går att justera eller laga eller är det att söka en ny spegel?
3. Har någon här en sprängskiss?
1. Ja. MEN mekanismen ärgar ihop med tiden om man inte smörjer emellanåt. Då fastnar spegeln i utfällt läge och med glapp..
viewtopic.php?f=16&t=166943&p=1478587#p1478549
2. Beror på hurt hårt det hela har rostat ihop, se länk ovan
3. Nej, men filmer :-)

Ett alternativ är att leta upp en fungerande spegel på skroten och sen flytta över gamla ytterkåpan så att man får rätt färg.
Det jobbiga är att man måste ta av dörrinnersidan för att kunna koppla in kablarna när man byter spegelstommen.
Tack!
Jag tycker det verkar som om nåt lossnat snarare än att det ärgat ihop. Men då vet jag att jag kan vika in den utan att den gör som på Ford, ramlar lös? (egen erfarenhet ur biltvätt för många år sen). Hade sett den filmen, men den visar ju inte hur man får isär infästningen med själva rörliga delen.
Det går tyvärr inte att ta isär den kärvande gångjärnsmekanismen :-(
Den är nitad ihop..
Att du känner glapp beror på att fjädern inte längre kan trycka ihop rörlig del och fast del då stålhylsan har fastnat i aluminiumgjutgodset.
Ful-lösningen är att steloperera alltihop, tryck i något lämpligt lim i leden.
Eller så pillar man bort glaset och försöker smörja upp leden inifrån.
Tagit lös spegel nu, dörrsidan var ju inte nån större utmaning, men skruven på undersidan av spegeln är desto bökigare. Har sprayat den igår och tänkte värma lite för att öka möjligheterna att lossa den. Iofs behöver jag inte behöver lossa den för att skifta den målade kåpan, men nyfikenheten är stor.
Skruven under botten höll nog bara fast plastkåpan som döljer kablaget..
Minns inte riktigt :-)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]