Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RollefrånStocka
Hej.
Jag har tänkt att sänka min V70 awd. Jag är inte super kunnig så då jag frågade min bror så sa han att drivknuten inte kommer må så bra. Är det sant? Beror det på om jag bara kapar fjädrarna eller köper coils? Finns det någon skillnad mellan awd och fram/bakhjulsdtivet då det kommer till sänkning?

Jag har iallafall tänkt att kapa fjädrarna, då jag gjort det förut fast på annan bil. Och inte så den är för låg, bara lite 😅.

Är det en bra idé med tanke på att det är awd?
Vill verkligen vara säker på vad det blir för konsekvenser först.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Drivknutarna kan teoretiskt sett gå sönder fortare. Med det är många saker som spelar in. Så länge du inte åker helt utan fjädrar och kör som en normal människa så är det ingen egentlig fara. Det spelar ingen roll hur den sänks, det är vinklarna i knutarna och krafterna dem utsätts för som bestämmer livslängd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Så länge man inte sänker bilen mer än vad knutarna tillåter, vilket inte är möjligt utan att bygga om halva bakvagnen, så är det ingen större fara. Körsätt osv har betydligt större inverkan på livslängden av knutar isf.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]