Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej,

Det slog mig precis att jag inte har hört min ac pump slå av och till som den gjorde i somras/höstas. :x

Tänkte bara vilken temperatur slår ac igång ungefär ?Har hört ca 5 grader men kan det stämma?

Märkte att ac pumpen rasslade lite konstigt i höstas men nu starar den inte alls :nerd:

Den fungerade toppen hela sommaren så nu blev jag lite orolig :-o

Volvo v70-99 det gäller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu vet jag inte exakt hur det dka fungera på din bil har du AC eller ECC? På modeller med AC börjar kompressorn slå av och på 0när gasen börjar ta slut. ECC fungerar lite annorlunda (remperaturinställnlng) men på sommaren bör den inte slå av och på förutom när gasen börjar ta slut. Det sitter en magnetkoppling på kompressorn, kan vara den som strular. Men den "arbetar" bara när kompressorn står still och remskivan roterar. Du kan ta ut felkoder på detta.
av SubMarine
lennarte skrev:Nu vet jag inte exakt hur det dka fungera på din bil har du AC eller ECC? På modeller med AC börjar kompressorn slå av och på 0när gasen börjar ta slut. ECC fungerar lite annorlunda (remperaturinställnlng) men på sommaren bör den inte slå av och på förutom när gasen börjar ta slut. Det sitter en magnetkoppling på kompressorn, kan vara den som strular. Men den "arbetar" bara när kompressorn står still och remskivan roterar. Du kan ta ut felkoder på detta.
Det är helt normalt att kompressorerna på dessa bilar slår av och på även när de fungerar normalt, med den viktiga skillnaden att om på-tiden är mycket kort (endast några få sekunder) så är det ett tecken på att gasen börjar ta slut.
av pop
lennarte skrev: tis 03 jan 2023, 08:32 Nu vet jag inte exakt hur det dka fungera på din bil har du AC eller ECC? På modeller med AC börjar kompressorn slå av och på 0när gasen börjar ta slut. ECC fungerar lite annorlunda (remperaturinställnlng) men på sommaren bör den inte slå av och på förutom när gasen börjar ta slut. Det sitter en magnetkoppling på kompressorn, kan vara den som strular. Men den "arbetar" bara när kompressorn står still och remskivan roterar. Du kan ta ut felkoder på detta.
Tackar för svaret.

Jag har ecc på min bil men kollade efter läckage i somras när den fylldes och då var det inget läckage. :-D

Hur tar man ut felkoder på den?
av pop
SubMarine skrev: tis 03 jan 2023, 08:38
lennarte skrev:Nu vet jag inte exakt hur det dka fungera på din bil har du AC eller ECC? På modeller med AC börjar kompressorn slå av och på 0när gasen börjar ta slut. ECC fungerar lite annorlunda (remperaturinställnlng) men på sommaren bör den inte slå av och på förutom när gasen börjar ta slut. Det sitter en magnetkoppling på kompressorn, kan vara den som strular. Men den "arbetar" bara när kompressorn står still och remskivan roterar. Du kan ta ut felkoder på detta.
Det är helt normalt att kompressorerna på dessa bilar slår av och på även när de fungerar normalt, med den viktiga skillnaden att om på-tiden är mycket kort (endast några få sekunder) så är det ett tecken på att gasen börjar ta slut.
Tackar.

Får kolla om det finns någon gas kvar känner jag.

I slutet så slog den av och till rätt snabbt så det verkar som gasen är slut tyvärr :x
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]