Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDW
Hej
Jag är i behov av en felkodsläsare till min Volvo V70R -98 som har OBD uttag men inte går att använda VIDA i. Någon här som har ett bra förslag på vart jag kan hitta en sådan eller har en till salu? Är inte i akut behov men för framtida bruk så man är förberedd när den dagen kommer.
av vrmlnd
En vanlig VAG-COM-kabel med Vol-Fcr funkar. Alternativt en ELM327 tillsammans med 850 OBDII-app. Har personligen inte testat den appen, men verkar bra. Biltema har felkodsläsare, men funktionen tycks vara tveksam.
Användarvisningsbild
av Svanis
OBS!
Bara en ”ELM327” räcker inte, är enbart fåtal som funkar, måste vara den gamla versionen 1.5 också.
Men det finns gott om klåpare som säljer version 1.5 och sedan när de anländer i posten så visar de sig vara modernare versionen ändå. (Vilket jag råkade ut för 2ggr i år)

Edit: Appen 850-OBDII finns enbart till Android
Senast redigerad av 3 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
JDW skrev: lör 31 dec 2022, 11:10 Hej
Jag är i behov av en felkodsläsare till min Volvo V70R -98 som har OBD uttag men inte går att använda VIDA i. Någon här som har ett bra förslag på vart jag kan hitta en sådan eller har en till salu? Är inte i akut behov men för framtida bruk så man är förberedd när den dagen kommer.
Har du tillgång till/prövat med VIDA i din bil?
Borde fungera då VIDA för 99or ersatte föregångaren till VIDA = ska vara bakåtkompatibelt.
Användarvisningsbild
av Svanis
Jag letade i en annan tråd ifrån höstas:
viewtopic.php?f=16&t=170152&start=50

Jag fann tips om rätt ELM327 v1.5 (med dubbla kretskort) som jag lämnade i den tråden, se denna länk:
https://www.fruugo.se/v15-obd2-elm327-d ... gKHpvD_BwE
Användarvisningsbild
av Svanis
vrmlnd skrev: lör 31 dec 2022, 12:41 En vanlig VAG-COM-kabel med Vol-Fcr funkar. ………Biltema har felkodsläsare, men funktionen tycks vara tveksam.
1.
Vol-FCR är klockren, men dyr.
Numera är England inte med i EU, så räkna då med momspåslag.
Nackdelen är att det är ett PC-program så då måste man alltså ha en dator.

2.
Det om Biltemas felkodsläsare 15-1376, är vad jag läst om problematik, att det då handlat om utläsning av Fenix-system.
Men i detta fall har denna tråds trådskapare Motronic på sin bil.

Har någon provat Biltemas 15-1376 på Motronic?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
av JDW
Jag har provat med Vida och det fungerar inte tyvärr. Att ha programmet på en dator är inga konstigheter för min del. Det viktigaste är att man kan få ut felkoderna när dom dyker upp. Vad kostar vol-fcr? Det finns ju någon kopia har jag för mig men det kanske inte fungerar bra?
Användarvisningsbild
av Svanis
JDW skrev: sön 01 jan 2023, 10:14 Jag har provat med Vida och det fungerar inte tyvärr. Att ha programmet på en dator är inga konstigheter för min del. Det viktigaste är att man kan få ut felkoderna när dom dyker upp. Vad kostar vol-fcr? Det finns ju någon kopia har jag för mig men det kanske inte fungerar bra?
Aha, jag har själv VIDA till min 99:a, som jag inte provat på min 97:a än då jag köpte Vol-fcr till 97:an innan jag skaffade VIDA 2014d

Men jag vet att jag misströstade vid avläsningen av 99:an med VIDA, eftersom det först inte funkade alls, men fick tipset att ha extern ström bilbatteriet & till DICE-enheten, därefter funkar det men tar lång tid för mig.
(Se min tidigare tråd)
viewtopic.php?f=16&t=170066&p=1504912&h ... a#p1504912

Vol-fcr köps nedladdningsbart från Ilexa i England, det finns en demo-software att kolla med innan köpet.
https://www.ilexa.co.uk/diagnostic-tools/vol-fcr.html
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]