Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej .

Var inne och besiktade pärlan idag och fick bara en 2a på en spindelled så jag är riktigt glad kan jag säga,Fick bra omdöme om bilen för övrigt. :-D

Men frågan är kan man köpa den lös eller åker man på att byta hela länkarmen?

Och är den svår att byta iså fall?

Volvo v70-99 165hk det gäller. ;-)
Användarvisningsbild
av Svanis
Hela länkarmen är det som gäller för din, endast de tidiga 850 har utbytbara spindelleder.
Användarvisningsbild
av Svanis
Svårigheten att byta är väl så här års mer var man utföra detta och om man kan lyfta upp tillräckligt för pallbockar.

Sen förstås om man har tillgång till momentnyckel vid åtdragningen.
Moment + vinkeldragning
(Sök på forumet, det var uppe i en tråd i höstas)

Långa spärrskaft är bra att ha, om man inte är grovt byggd, skönare också om man grusplans-mekar = svårt att få till ergonomin.

Finns 2 olika infästningar mot hjälpramen, varav den ena är vanligast med genomgående lagringsbult, medan den andra är bultad mot ramen(anar att den är lättare att byta).

Om du har original idag, kan vara bra flytta över styrutslagsbegränsaren (nitad platsbit) som brukar vara av dålig kvalitet och/eller dåligt infästa på eftermarknads-länkarmar.
av pop
Svanis skrev: tis 27 dec 2022, 19:14 Hela länkarmen är det som gäller för din, endast de tidiga 850 har utbytbara spindelleder.
Tackar för svaret. Det var det jag misstänkte att man måste byta hela länkarmen ;-)
av pop
Svanis skrev: tis 27 dec 2022, 19:39 Svårigheten att byta är väl så här års mer var man utföra detta och om man kan lyfta upp tillräckligt för pallbockar.

Sen förstås om man har tillgång till momentnyckel vid åtdragningen.
Moment + vinkeldragning
(Sök på forumet, det var uppe i en tråd i höstas)

Långa spärrskaft är bra att ha, om man inte är grovt byggd, skönare också om man grusplans-mekar = svårt att få till ergonomin.

Finns 2 olika infästningar mot hjälpramen, varav den ena är vanligast med genomgående lagringsbult, medan den andra är bultad mot ramen(anar att den är lättare att byta).

Om du har original idag, kan vara bra flytta över styrutslagsbegränsaren (nitad platsbit) som brukar vara av dålig kvalitet och/eller dåligt infästa på eftermarknads-länkarmar.
Ok.det låter som ett jobbigt jobb för mig.

Känns som en mekaniker på mitt jobb får äran att byta den🙃😂

Förra ägaren sa att det var spindelleden som han fick anmärkningar på hela tiden så den lär inte vara original :-D

Får kolla vilken som jag har så jag inte beställer fel.

Så tack för ditt svar :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enligt Haynes ska bilen stå på hjulen när man drar fast bultarna genom länkarmsbussningarna. Bra tänkt för att gummibussningarna ska vara i viloläget när fjädringen är intryckt precis som i normalfallet. Problemet är bara att man inte kommer åt bultarna då hjulen sitter på :-/ Man får ta till fultricks för att trycka ihop fjäderbenet lagom mycket, antingen med pallbock under länkarmen eller klossar under bromsskivan för att fixa rätt läge. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Pallbock under länkarmen är det smidigaste. Då är hjulupphängningen i sitt "viloläge" precis som med hjulet monterat. Ska man vara riktigt petig bör man ställa pallbockar under BÅDA länkarmarna, så nivåskillnaden mellan hö/vä minimeras. Annars kan krängaren göra att det ena inte är helt 100% i rätt "viloläge".

Det som händer om man drar åt bultarna med fjäderbenet helt fritt/utfjädrat är att länkarmsbussningarna kommer slitas ut herrejösses mycket fortare, då dom alltid kommer vara vridna med bilen på marken, istället för endast vid in/utfjädring som tänkt.
av pop
Lucif3r skrev: ons 28 dec 2022, 04:58 Pallbock under länkarmen är det smidigaste. Då är hjulupphängningen i sitt "viloläge" precis som med hjulet monterat. Ska man vara riktigt petig bör man ställa pallbockar under BÅDA länkarmarna, så nivåskillnaden mellan hö/vä minimeras. Annars kan krängaren göra att det ena inte är helt 100% i rätt "viloläge".

Det som händer om man drar åt bultarna med fjäderbenet helt fritt/utfjädrat är att länkarmsbussningarna kommer slitas ut herrejösses mycket fortare, då dom alltid kommer vara vridna med bilen på marken, istället för endast vid in/utfjädring som tänkt.
Man tackar för ett utförligt svar.

Med mina tummar mitt i handen så låter jag verkstads killen på mitt jobb sköta detta :-D

Ska bara ta reda på vilken typ av länkarm man ska köpa. ;-)
av pop
Erik Å skrev: tis 27 dec 2022, 21:44 Enligt Haynes ska bilen stå på hjulen när man drar fast bultarna genom länkarmsbussningarna. Bra tänkt för att gummibussningarna ska vara i viloläget när fjädringen är intryckt precis som i normalfallet. Problemet är bara att man inte kommer åt bultarna då hjulen sitter på :-/ Man får ta till fultricks för att trycka ihop fjäderbenet lagom mycket, antingen med pallbock under länkarmen eller klossar under bromsskivan för att fixa rätt läge. :-)

Tackar för svaret.känns inte som jag ska göra detta jobb.

För invecklat för mig :x
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns bara 2 typer av länkarmar till 85x70 att köpa, antingen 4-bultad(bultas direkt i subframen) eller 2 genomgående bultar(subframen har dedikerat fäste).
VIlken typ som sitter på vilken modell har jag inte riktigt fått någon klarhet i... Gernomgående verkar iaf vanligast på turbo-modeller, förutom AWD-modellerna som brukar ha 4-bultat. Sugmodellerna har jag sett med både och...

Enklast är helt enkelt att vrida på ett hjul och kika hur länkarmen sitter fast mot subframen ;-)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]