Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvocola
Har en oljering som sitter fast i 2ans cylinder
Sotar stiften och bilen ryker som en disel.
finns de något lätt sätt att försöka fixa till detta?
Fundera på om de går att dra ner kolven så man ser olje ringen via oljetråget.
Kan de funka elr kommer inte kolven ner helt så man ser oljeringen?

Tar emot alla tok ideer nu med detta
Hälst ett svar om de går få ner kolven så man ser oljeringen tvätta av den tills den lossnar igen.

Haft uppe trådar förr om min volvo v70 awd.
Nu ska de fixas till så kommer gå genom bes bara oljeringen lossnar
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Klassiker i sammanhanget är väl att hälla i en rejäl skvätt WD40 / 5-56 / ATF-olja / Diesel / bensin i cylinder och låta det stå över en dag och kolla om det är nå vätska kvar. Är det tomt häller man i en ny skvätt och låter det stå en dag till. Man bör tömma motorn på olja innan och sedan lär man ju på något sätt suga ur den vätska som blir kvar i cylindern innan man man sätter i stiften och häller i ny olja och försöker starta.

GM hade väl nån variant till Saab/Opel där man tog loss en vacuumslang när motorn gick på höga varvtal och lät den suga i sig ATF-olja först och sedan vatten.

Att ta ner tråget och sedan lossa staken och oljemunstycket (antar att det är en turbomotor) för att försöka få ner kolven förbi cylinderväggen är jag tveksam till att det går.
av SubMarine
Jag har använt följande medel för att få bort oljekoks på kolvtopparna med mycket bra resultat, kanske kan fungera på ringarna med förutsatt att medlet tar sig dit?
https://www.cs-parts.de/PRO-TEC-CX-Carb ... P4650-K1K2

Hur har du kommit fram till att det är en oljering som är problemet förresten? Sotigt stift låter mer som att den går alldeles för fett? Vilken färg är det på röken?
av Volvocola
Marlboroman skrev:Klassiker i sammanhanget är väl att hälla i en rejäl skvätt WD40 / 5-56 / ATF-olja / Diesel / bensin i cylinder och låta det stå över en dag och kolla om det är nå vätska kvar. Är det tomt häller man i en ny skvätt och låter det stå en dag till. Man bör tömma motorn på olja innan och sedan lär man ju på något sätt suga ur den vätska som blir kvar i cylindern innan man man sätter i stiften och häller i ny olja och försöker starta.

GM hade väl nån variant till Saab/Opel där man tog loss en vacuumslang när motorn gick på höga varvtal och lät den suga i sig ATF-olja först och sedan vatten.

Att ta ner tråget och sedan lossa staken och oljemunstycket (antar att det är en turbomotor) för att försöka få ner kolven förbi cylinderväggen är jag tveksam till att det går.
Japp en turbo motor...
Ska testa detta se va som händer har inget förlorar på de
av Volvocola
SubMarine skrev:Jag har använt följande medel för att få bort oljekoks på kolvtopparna med mycket bra resultat, kanske kan fungera på ringarna med förutsatt att medlet tar sig dit?
https://www.cs-parts.de/PRO-TEC-CX-Carb ... P4650-K1K2

Hur har du kommit fram till att det är en oljering som är problemet förresten? Sotigt stift låter mer som att den går alldeles för fett? Vilken färg är det på röken?
Olja på stiftet bara i 2ans cylinder 100% säker på detta
som sagt svart som disel bil typ
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter mer som att den går fett, blårök är ett typiskt tecken på olja. Svartrök tecken på fetblandning. Är tändstiftet blött och luktar bensin? tänker ifall insprutaren har hängt sig och står öppen å matar på med bensin.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad händer om man häller något av mirakelmedlen som påstås kunna tvätta bort koks ner i tändstiftshålet och låter det stå så några dagar innan man drar igång motorn?
Helt riskfritt lär det väl inte vara.. Men om alternativet är att riva motorn kanske det kan vara värt ett försök?
Typ STP Total System Cleaner, finns fler fabrikat. Har sett att det finns youtube-videos där den påstådda effektiviteten testas.
Verkligheten är väl som vanligt inte riktigt i klass med reklamens underbara värld :-)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]