Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
#1523996
Hej

Är det nån som vet hur man mäter en kommutator med 4 kol?

Googlade mycket men allt jag hittade handlar om kommutatorer med 2 kol.

På 2 kol kommutatorer mäter man alla kontakter som ligger bredvid varandra och sen alls kontakter som ligger mittemot varandra.

Men det fungerar inte med 4 kol. Då mäter jag överallt mellan 0.1-0.4 Ohm. Bredvid, mittemot, och även mellan kol+ och kol- när kolen sitter på. Satt kolringen felvänd på kommutatorn för att mäta och ta kort. Jag mätte två olika kommutatorer med samma resultat.

Jag misstänker att alla spolar är i serie och strömmen tar den minsta motstånd från kol+ till kol- och skapar då magnetfältet på den delen av ankaren.

Försöker att förklara det med en bild. Gul strömmen och röd magnetfältet på ankaren.

Ursäkta min svenska. (Schweizare)

Tack för hjälpen på förhand.
32E4F7F7-744B-4559-B9F5-9664D03E89DA.jpeg
32E4F7F7-744B-4559-B9F5-9664D03E89DA.jpeg (337.57 KiB) Visad 698 gånger
00B1CCFD-7E53-483A-A739-0EFA3557B683.jpeg
00B1CCFD-7E53-483A-A739-0EFA3557B683.jpeg (340.34 KiB) Visad 697 gånger
#1524001
Mät hela varvet runt, om det skulle vara avbrott i en lindning skulle du att se en avvikelse på någon enstaka kommutatorlamell.
Är resistansen lika överallt så skulle jag anta att lindningarna med stor sannolikhet är helt okej ;-)
Koppartrådarna går knappast av, det är isåfall lödningarna på kommutatorn som släpper och det borde du kunna se med blotta ögat.
Sen kommer du förmodligen aldrig att kunna se om du har ett kortslutet varv någonstans genom att bara mäta resistans.
#1524004
Tack för svaret! Resistansen är överallt lika. :-) Kortslutning är verkligen omöjligt att mäta. Allt ligger som sagt mellan 0.1-0.3 Ohm. Typ lika som när man håller spetsarna av testutrustning mot varandra.

Jag har varit bara lite osäkert pga att jag hörde/läste att man skulle mäta andra värde på kontakterna som ligger mittemot varandra.

Men då vet jag. Tack ska du ha! :-D
#1524005
Daniel78 skrev: tis 20 dec 2022, 23:25 Kortslutning är verkligen omöjligt att mäta.
Om man råkar ha tillgång till någon form av induktansmätare borde man kunna se en rejäl avvikelse just på den lindningen som har ett kortslutet varv.
Men det är nog överkurs att mäta sånt :-)

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]