Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

En fråga till inför besiktningen .

Ska besiktiga min bil nu på Fredag. :x

Och nu upptäckte jag att min motorlampa inte lyser när man vrider på tändningen 🥺

Det är säkert någon som har tagit bort lampan gissar jag på🥲

Kontrollera besiktningsmannen om den lyser vid besiktningen?

Volvo V70 165 hk -99 det gäller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad jag vet kollar dom inte det (har en -88B = -89) med lampan ej kopplad (original så). Dock om du har en felkod (lampan skulle lyst) så är oftast CO högre än tillåtet.
av pop
lennarte skrev: sön 18 dec 2022, 14:25 Vad jag vet kollar dom inte det (har en -88B = -89) med lampan ej kopplad (original så). Dock om du har en felkod (lampan skulle lyst) så är oftast CO högre än tillåtet.

Tackar så mycket för svaret :-D

Jag får chansa och se vad dom tycker. Men tror inte heller det har någon betydelse men man vet aldrig 😬

Det är väl det jag också tror att jag har för hög co halt så därför har han säkert pillat bort lampan 😄

Få väl slänga i några k sprit flaskor i tanken som jag gjorde på 80 talet haha :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
pop skrev:Få väl slänga i några k sprit flaskor i tanken som jag gjorde på 80 talet haha
Om du tror det skulle hjälpa så tanka i 10-15 % E85 istället. Samma effekt men billigare....
av pop
lennarte skrev: sön 18 dec 2022, 15:29
pop skrev:Få väl slänga i några k sprit flaskor i tanken som jag gjorde på 80 talet haha
Om du tror det skulle hjälpa så tanka i 10-15 % E85 istället. Samma effekt men billigare....
Där sa du nått.det ska jag banne mig göra. Så tack för tipset 😄
Användarvisningsbild
av Erik Å
Häll inte i för mycket sprit bara, CO 2500 ökar av någon konstig anledning när man närmar sig 50% :party:
av pop
Erik Å skrev: tis 20 dec 2022, 00:58 Häll inte i för mycket sprit bara, CO 2500 ökar av någon konstig anledning när man närmar sig 50% :party:

Ok ,Tack för tipset.

Det låter ju som jag ska vara sparsam med etanolen då :-D

Tänkte att ca 3 liter borde räcka till ca 15 liter 98 okt bensin.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Häll inte i för mycket sprit bara, CO 2500 ökar av någon konstig anledning när man närmar sig 50% :party:
Det är ju för att styrsystemet inte kan kompensera längre än så. Jag vill minnas att volvo anser att våra bilar kan kompensera för max 20% etanolinblandning.
Sprit överlag gör sällan någon som helst inverkan på avgaserna, då styrsystemet är så pass sofistikerat att det kompenserar för det(det är ju liksom det som är halva vitsen med dubbla lambdasonder osv), och slutresultatet blir detsamma. Upp till den punkt där styrsystemet inte kan kompensera mer, givetvis, men då är det som sagt en negativ inverkan på avgaserna - inte possetiv :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lambdaregleringen slår uppenbarligen inte i taket vid 40-50% etanol (ingen "too lean mixture" felkod sätts) men CO 2500 har legat på 0.2 av tillåtna 0.3. Trodde att katten sjöng på sista versen efter 60k. Men sista besiktningen var på ren bensin, CO 2500 nere på 0.0 igen :party:
20% etanol är nog inget problem
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kommer ihåg att min gamla S70 gnällde vid 30% inblandning av etanol, den gillade det inte heller för det var i samma veva som dödade den motorn :-/
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]