av vafförärdetpådetteviset - fre 16 dec 2022, 18:53
- fre 16 dec 2022, 18:53
#1523488
Har pga glömska klantat till det hela på ett sätt som jag aldrig har lyckats med förut.
Hade tidigare problem med läckande expansionskärl, monterade nytt i våras, fyllde på glykol men bara till -12, mätte med refraktometer. Hade brist på glykol då jag tydligen hade använt mer glykol än jag trodde till båtekonserveringen. Glömde sen bort det hela. Allt frid och fröjd ändå tills idag, var -21 under natten, -15 nu på dagen, kollade olja, kylarvätska mm före start, såg att expansionskärlet innehöll issörja, stack ner fingret, rörde runt och tänkte att "det löser sig när motorn blivit varm". Korkat. Startade men märkte att defrostern bara sprutade iskall luft, rutorna immade igen, fick stanna och skrapa/torka, körde vidare en bit men allt immade på nytt. Det hade börjat mörkna ute och jag bestämde mig för att åka hem och kika på det hemma. Slog om från defroster till kupeläge, märkte sedan att motortempen steg snabbt, körde åt sidan, stängde av, kylfläkten gick, kylarvätskan kokade och trycktes ur locket. Motortempen steg som mest till 1-2 steg under det röda. Skruvade långsamt långsamt av kylarlocket, väntade tills det inte kokade längre och sen 5 min till, fyllde långsamt och etappvis på med ny kylarvätska med rätt glykolblandning. Startade. Verkade inte vara några problem så jag körde försiktigt de återstående 500m hem.
Testade sedan men bara på tomgång, bilen startar lätt, går fint på tomgång, motortempen verkar stabilisera sig ungefär kl 3, kanske något över. Kylarfläkten verkar starta nästan på en gång, men det verkar inte som kylvätskan kokar. Men inte 17 kommer det någon varmluft i kupen, oavsett läge på defroster etc. Blåser bara iskallt.
Tänkte testa att köra en liten bit imorgon men tar tacksamt emot råd innan. Någon teori om vad som hände? Ispropp i kylsystemet? Eller i värmepaketet? Finns det någon elementär felsökning jag bör göra innan jag kör iväg? Ska givetvis kolla kylarvätskan (nivå, fryspunkt, etc) innan jag kör iväg men finns det något annat? Får jag inte igång kupevärmen går det inte att använda bilen, samma sak givetvis om eländet kokar på nytt. Det väntas bli -15 imorgon men sen ska det bli varmare. Kommer tyvärr inte åt garaget just nu. Det har varit lite sport att hålla igång den gamla bilen men såhär mitt i smällkalla vintern är det inte så kul längre när den strular. Kanske blir det till att köpa något lite nyare.
V70 I 2.4T -00 23000 mil, kamrem, vattenpump och allt annat väsentligt bytt för kanske 1000 mil sen.
Hade tidigare problem med läckande expansionskärl, monterade nytt i våras, fyllde på glykol men bara till -12, mätte med refraktometer. Hade brist på glykol då jag tydligen hade använt mer glykol än jag trodde till båtekonserveringen. Glömde sen bort det hela. Allt frid och fröjd ändå tills idag, var -21 under natten, -15 nu på dagen, kollade olja, kylarvätska mm före start, såg att expansionskärlet innehöll issörja, stack ner fingret, rörde runt och tänkte att "det löser sig när motorn blivit varm". Korkat. Startade men märkte att defrostern bara sprutade iskall luft, rutorna immade igen, fick stanna och skrapa/torka, körde vidare en bit men allt immade på nytt. Det hade börjat mörkna ute och jag bestämde mig för att åka hem och kika på det hemma. Slog om från defroster till kupeläge, märkte sedan att motortempen steg snabbt, körde åt sidan, stängde av, kylfläkten gick, kylarvätskan kokade och trycktes ur locket. Motortempen steg som mest till 1-2 steg under det röda. Skruvade långsamt långsamt av kylarlocket, väntade tills det inte kokade längre och sen 5 min till, fyllde långsamt och etappvis på med ny kylarvätska med rätt glykolblandning. Startade. Verkade inte vara några problem så jag körde försiktigt de återstående 500m hem.
Testade sedan men bara på tomgång, bilen startar lätt, går fint på tomgång, motortempen verkar stabilisera sig ungefär kl 3, kanske något över. Kylarfläkten verkar starta nästan på en gång, men det verkar inte som kylvätskan kokar. Men inte 17 kommer det någon varmluft i kupen, oavsett läge på defroster etc. Blåser bara iskallt.
Tänkte testa att köra en liten bit imorgon men tar tacksamt emot råd innan. Någon teori om vad som hände? Ispropp i kylsystemet? Eller i värmepaketet? Finns det någon elementär felsökning jag bör göra innan jag kör iväg? Ska givetvis kolla kylarvätskan (nivå, fryspunkt, etc) innan jag kör iväg men finns det något annat? Får jag inte igång kupevärmen går det inte att använda bilen, samma sak givetvis om eländet kokar på nytt. Det väntas bli -15 imorgon men sen ska det bli varmare. Kommer tyvärr inte åt garaget just nu. Det har varit lite sport att hålla igång den gamla bilen men såhär mitt i smällkalla vintern är det inte så kul längre när den strular. Kanske blir det till att köpa något lite nyare.
V70 I 2.4T -00 23000 mil, kamrem, vattenpump och allt annat väsentligt bytt för kanske 1000 mil sen.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell