Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521198
Hej!
Har lyft frågan tidigare, men problemet är fortfarande inte löst.
Det är möjligen ett eller två fel.

Denna gång utgår jag från startmomentet.
9 av 10 ggr (eller mer) måste startnyckeln vridas två ggr till startläget innan bilen startar.
Första gången går bara startmotorn runt (även om det försöket pågår länge) - bilen tänder inte.
Andra gången startar bilen direkt.
dvs det spelar ingen roll om startmotorn går runt få varv första försöket eller många varv.
eller om det finns väntetid, mellan tändningsläget och startläget - (bränslepumpen får möjligen gå en stund)
Men vid andra start försöket tänder den direkt.
Detta upplevs inte direkt som ett problem, men är ändå irriterande.
(på slutet har det inträffat att inte startmotordrevet skjuts ut tillräckligt långt - utan startmotorn bara skorrar)
Men det är en annan utmaning....)

Det andra problemet visar sig inte ofta - sällan eller aldrig på vintern.
Uppstår vid främst varm väderlek.
När motorn blir belastad börjar den bluddra / gå dåligt på tomgången och ibland stanna.
Ibland är den svårstartad efter detta inträffat - men ofta startar den direkt och går på alla cylindrar. (men som sagt inte alltid). Problemen blir tydligare när t.ex. AC:n startar eller drar en släp med last. (husvagn bara att glömma)
Ett lösning som gjorde saken bättre, var när bränsletrycksregulatorn byttes. (trodde att problemet skulle lösas helt - men så blev det inte) Dock blev det mycket bättre.
Tankarna finns alltid - är den begagnade bränsletrycksregulatorn helt ok? (eller måste man köpa en ny för mycket pengar...)

Nu funderar jag - kan tändspolen vara en orsak?
När den blir varmare fungerar den sämre?

Sedan passerade jag ett relä på tradera Relä kylfläkt De skriver "Detta relä kan förorsaka driftproblem som ryck, motorn stannar osv när man kör om det är trasigt även fast fläkten fungerar. Bränsle spridarna jordar via detta relä." Är det bara svammel, eller ligger det något i detta?
Går verkligen jordningen till spridarna genom detta relä?
#1521210
Det ät två huvudreläer som drar samtidigt då nyckeln vrids till läge II, tror att det ena matar huvudsakligen motorelektroniken och det andra resten av elsystemet. Kanske fel på det förstnämnda?
Prova växla plats på reläerna.
#1522764
Fenomenet har förändrats lite.. (på gott och ont?)
I bland lyser fortfarande motorlampan (vilket jag tror har med avgasrening att göra) - Dock säger Bilprovningen inget om att den lyser.
I bland lyser den orange lampan som finns till vänster om motorlampan och under handbromslampan. (ingen aning vad den betyder)
Men när lyser, verkar bilen starta på första försöket... (alla fall idag)
Har sökt information om den lampan - men inte hittat något (ännu)

Hittade en "spännande" sida - Vet dock inte om den kommer att tillföra något - ännu. (eller om det är så generell information att det inte stämmer med denna bil - kanske bara amerikanska bilar?)
1) https://volvo.custhelp.com/app/manuals/ ... /model/850 (alla fall rätt årsmodell)
eller
2) http://www.volvotips.com/index.php/850- ... ir-manual/
eller
3) https://www.manualslib.com/manual/187859/Volvo-850.html
(Sedan möjligt att välja Volvo 850 User Manual: Owner's manual (266 pages), Manual (147 pages), Service manual (63 pages)
I den manualen står det "Malfunction indicator lamp"
- Vad innebär det? (symbolen är inte heller samma)

I första manualen ovan, står följande om lampan på den platsen (dock saknas "motorlampan" till höger i den manualen) .:
Malfunction indicator lamp
If the lamp comes on (or stays on after the vehicle has started), the engine diagnostic system has detected a possible fault in the emission control system. Although driveability may not be affected, see an authorized Volvo retailer as soon as possible for inspection.
#1531094
Uppdaterad info!
Det har skett en förändring i dubbelstart.
Men nu upplever jag att "dubbelstart" är borta - något som funnits länge (även tidigare ägare - och efter batteribyte.)
Efter en förbättring av batteripolen har som sagt behovet av "dubbelstart" försvunnit (men kanske måste gå en längre tid innan jag är helt säker)
Dubbelstart har varit borta t.ex. när motorn har varit varm.
#1579592
Vet inte om jag är något på spåren?
När jag bytte generator , ser jag att en vakuumslang som går in på sidan av insugningsröret, mellan insugningsrör och generatorn. En skruv från generatorn har nött hål på slangen...
Har just nu inte koll på var den försvinner, tvärs över hela insugningsröret.
Finns det någon skiss var den är placerad?
Vilken typ slang ska man köpa?
Hur bör den hanteras (med fästen mm)?
Det verkar som i mitten finns det en tunn plastslang som är placerad i en större gummi slang och utanpå allt finns en tjock isolering.

https://www2.bilia.se/biltillbehor/styling-och-pre[…]

Oljebyte på en ny bil

Så fort garantin går ur blir det of[…]

Handbroms v70n 2006

I min värld bytes slitna skivor alltid parvis[…]

2023 xc60 fälgar.

Tack, är villig å hålla med, mer […]