- mån 24 okt 2022, 20:16
#1516513
Jag har problem med återkommande felkod(er) efter lambdasondsbyte och behöver råd. Jag hade felkod P0135 O2 Sensor heater circuit bank 1 sensor 1 innan jag bytte lambdasond till en sån här som enligt TRODO efter att dom utfört kontroll mot orginalnummer ska funka till min bil:
https://www.trodo.se/lambdasond-esen-skv-09skv042
Den ser dock inte ut exakt som på bilden, men den har samma färg på de fyra kablarna som den Bosch som suttit sedan bilen var ny (bilen har rullat 32000 mil, behöver jag säga att det var svettigt att få loss den och att jag fick gänga nya gängor med M18 gängtapp...). Även kontakten har rätt utseende och passar rakt av mot bilens kontakt.
P0131 O2 Sensor circuit low voltage bank 1 sensor 1 dyker upp typ direkt jag raderat felkoder/släckt lampan och kört en eller två svängar. Detta är vid kortare körningar i stadstrafik.
P0130 O2 Sensor circuit bank 1 sensor 1 har jag lyckats få upp efter att ha kört en längre tid på landsväg/motorväg efter nollning av koder. Efter denna körning nollade jag koder igen och nu är det P0131 som återkommer igen. Återigen; jag kör mest korta körningar.
Jag har läst en del på nätet och i detta forum och jag blir lite fundersam hur jag ska fortsätta felsökningen.
Jag har varit ut om mätt upp uppvärmningskretsen på den nya sonden och den har motstånd till skillnad från den gamla. Jag har även kontrollerat säkring 11B/5 och den är hel.
Jag har även mätt upp spänningen mellan svart och orange/grön kabel och jag har inte nyckelspänning där när tändningen är på men motorn av. Visserligen nollade jag inte felkoden innan jag mätte, men vet någon om det ska finnas det? Vad är nästa steg i felsökningen? Är dessa bilar känsliga för olika fabrikat av lambdasonder? Vilken ska jag köpa och testa med isåfall? Bosch för dryga 1000:- eller Volvo orginal för 2500:-? Ska jag kolla något annat?
Vad jag vet har jag inget avgasläckage. Borde väl höras rätt väl om man har det innan lambdasonderna tänker jag. Kan jag mäta min nya sond på fler sätt?
https://www.trodo.se/lambdasond-esen-skv-09skv042
Den ser dock inte ut exakt som på bilden, men den har samma färg på de fyra kablarna som den Bosch som suttit sedan bilen var ny (bilen har rullat 32000 mil, behöver jag säga att det var svettigt att få loss den och att jag fick gänga nya gängor med M18 gängtapp...). Även kontakten har rätt utseende och passar rakt av mot bilens kontakt.
P0131 O2 Sensor circuit low voltage bank 1 sensor 1 dyker upp typ direkt jag raderat felkoder/släckt lampan och kört en eller två svängar. Detta är vid kortare körningar i stadstrafik.
P0130 O2 Sensor circuit bank 1 sensor 1 har jag lyckats få upp efter att ha kört en längre tid på landsväg/motorväg efter nollning av koder. Efter denna körning nollade jag koder igen och nu är det P0131 som återkommer igen. Återigen; jag kör mest korta körningar.
Jag har läst en del på nätet och i detta forum och jag blir lite fundersam hur jag ska fortsätta felsökningen.
Jag har varit ut om mätt upp uppvärmningskretsen på den nya sonden och den har motstånd till skillnad från den gamla. Jag har även kontrollerat säkring 11B/5 och den är hel.
Jag har även mätt upp spänningen mellan svart och orange/grön kabel och jag har inte nyckelspänning där när tändningen är på men motorn av. Visserligen nollade jag inte felkoden innan jag mätte, men vet någon om det ska finnas det? Vad är nästa steg i felsökningen? Är dessa bilar känsliga för olika fabrikat av lambdasonder? Vilken ska jag köpa och testa med isåfall? Bosch för dryga 1000:- eller Volvo orginal för 2500:-? Ska jag kolla något annat?
Vad jag vet har jag inget avgasläckage. Borde väl höras rätt väl om man har det innan lambdasonderna tänker jag. Kan jag mäta min nya sond på fler sätt?