Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Polar2007
#1508659
Tjena, köpte en fin-fint rostfri V70 för några månader sedan fullt medveten om att den hade problem att starta ibland.
Den startar upp, men dör direkt. Har läst massor här om olika orsaker men har snart testat det mesta.
Antennringen, vevaxelgivaren, kamaxelgivaren och bränslerelät är bytt utan någon skillnad. Det gör ingen skillnad vilken nyckel jag använder. Har försökt läsa ut felkod, men det gick inte få kontakt. Mysko enligt han med felkodsdatorn. Jag är lite inne på att det kan vara ecu'n eller bränslepumpen.
Jag har byglat bränslerelät när den inte ville starta utan framgång trots att pumpen hörs, har dock inte kollat trycket än vilket jag ska göra nästa gång den vägrar starta. Jag ska försöka lossa ecu-boxarna å spraya lite elektronikspray på kontakterna. Någon som har några andra förslag? Kan tillägga att den aldrig har krånglat när den väl är igång. /CH
Användarvisningsbild
av Svanis
#1508664
1.Kollat säkringen till obd-uttaget?

2.Har du eller han med felkodsdator koll på att 96-98 inte är OBD2 även om det står då på locket?
Kanske därför han inte får kontakt.
av Polar2007
#1508665
Jag ska kolla upp detta direkt. Bilen är tillverkad 9706. Är det liknande avläsare som till 850, en sån där man kan göra själv med tryckknapp å diod?
Användarvisningsbild
av Svanis
#1508669
Nix inga blinkkoder på 70-modellen
Även sena 850 96-97 hade detta felkodsgränssnitt, en skarv innan OBD2 hade satt sig.

Biltema har ett Volvo-instrument som uppges fungera till din.

Själv har jag programmet Vol-FCR i min laptop, med en specifik USB-kabel till obd uttaget.
av sicnarf
#1508686
Jag tror problemet kan vara att bränslet rinner tillbaka till tanken pga att backventilen i bränslepumpen är kass. Man kan köpa en separat back ventil och sätta framför pumpen
Användarvisningsbild
av Svanis
#1508711
Lucif3r skrev: sön 14 aug 2022, 18:16 appappapp, inte helt sant. 10V-modellerna, dvs dom med Fenix5.2, har fortfarande blinkkoder ;-)
Motronic4.4 samt all kringutrustning är dock fullt "datoriserat" och kräver läsare.
Ja just det 126hk & 144hk har Fenix.
av Polar2007
#1508725
Det förklarar varför det bara är tre av alla tester får ok (ABS,SRS & VGLA)
Var precis iväg till Biltema å införskaffade läsaren.
Det är 2,5an på 144hk.
Får väl fixa en sån där diod-testare.
Nu är testaren jag skaffade inte köpt i onödan eftersom jag även har en V70 -14. Fanns ju även funktion för att lossa bromsbackarna vid ev byte.
av Polar2007
#1508736
Tog mig precis in till databoxen, ecu'n. Den satt inte fast! Att den bilen gått över huvud taget är ju ett under. Armen/metallbygeln som ska fixera boxen i kontakten var i öppet läge.
Jag håller tummarna för att detta var felet.
Bilagor
IMG_20220814_201815.jpg
IMG_20220814_201815.jpg (3.03 MiB) Visad 410 gånger
Användarvisningsbild
av Svanis
#1508782
Ja där har du troligen felkällan, den inte bara låser mot stiften, utan även pressar in stiften som en hävarm.

Kan inte vdash programet programmera om enheten?[…]

Hej På samma årsmodell av XC90 Inscri[…]

Feljusterad dörr? V90

Jag tänker som så att när man k&ou[…]

Planerad leveransdatum

Börjar bli lite löjligt och skeptiskt, m[…]