Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ingen bild. Däremot har jag en kontaktvärmare som jag inte använder. Jag köpte en slangvärmare i stället. Den var också DEFA, som kontaktvärmaren. Detta gjorde ju installationen enkel då det i princip bara var att flytta anslutningskontakten. Anliggningsvärmaren sitter kvar där den satt från leveransen men är alltså inte inkopplad.
Det är litegrand så att anliggningsvärmarna kan bara sitta på ett ställe. Det finns ju profiler och valkar på motorblocket och värmarna har motsvarande uttag för dom profilerna som styr deras plats. Och då säger det sig att varje motorblocktyp har en "egen" värmare som bara passar på ett sådant aktuellt motorblock. Det finns alltså ingen "universalanliggningsvärmare" så som jag har uppfattat det.
Jag kollade min anliggningsvärmare. Det var dålig värmespridning. Men jag mätte temperaturen på oljan på oljestickan. Den var 27 grader efter flera timmars uppvärmning. (Dock bättre än ingen värme alls) Alltså inte mycket att hurra för. Därför installerade jag en slangvärmare i stället. En sådan modell som är stor som en 33 cl ölburk ungefär och kan sitta i princip där det finns plats. Anliggningsvärmarna är på 300 Watt. Slangvärmarna är lite olika, men runt 500 Watt.
Vatten är den bästa värmeledaren. Detta har jag vetat länge, men för nästan 10 år sedan konstaterade ingen mindre än Trafikverket samma sak. Dom har en avdelning där som jag tror heter Trafikforskningsinstitutet. Dom kollade upp detta med motorvärmare och presenterade sitt resultat i en offentlig rapport. Men som sagt, detta hade jag vetat i 30 år tidigare. (Utbildad till Styr och Reglermekaniker. Därav kunskapen)
Jag har ingen Volvo längre. Därför är det fabrikat DEFA i mitt fall. Volvo har Volvo Original, som egentligen är fabrikat Calix. Dom tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Det innebär att både Calix och Volvo Original passar i Volvo.
Ja, det är ett känt faktum att anliggningsvärmare inte är "energieffektiva".
Ett litet tillägg om Calix/Volvos tillbehör, t.ex batteriladdare, kupéfläktuttag, timer, fjärrstart m.m. fungerar ihop. Och i Volvo finns det redan planerade uttänkta och förberedda monteringsplatser. Exempelvis kupévärmeuttaget.
Är väl inte så att verkingsgraden direkt är dålig, men du försöker värma upp 10 liter vatten, 5 liter olja och 100 kg metall med motsvarande 1:an på spisen så att säga
Lambdalampan lyser

När "lambdalampan" lyser så b[…]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]