Jodå visst har jag haft klibbproblem på min Mk1 -00
Ratten (läder målad med ljusgrå vinylfärg) blev en riktig pina med tiden. Vid långtur började färgen lösa upp sig av fukten från händerna så till slut klibbade man fast som på ett flugpapper. Till slut tröttnade jag och tvättade bort så mycket det gick av färgen med vatten och t-röd. Sen smorde jag med silikonfri mink oil, det blev väldigt bra. Helt klibbfritt och lädret släpper igenom fukt så det känns torrt även efter många timmar lång etapp.. Tvättar med blöt trasa och lägger på lite mink oil en gång om året.
Men visst, färgen blev lite melerad, runt sömmen finns delar av den gråa färgen kvar och resten blev mörkt naturläder. Det står jag ut med

Kan fixa foto om nån är intresserad. Om nån försöker sig på att tvätta bort gummifärgen, se upp med färgflagorna som släpper så att de inte hamnar på sätet eller mattorna. De är jättesvåra att få bort från textil, täck över med något..
På knappen till backspegeljusteringen började "gummifärgen" lösa upp sig så den tvättade jag bort. Gick bra eftersom knappen var svart under färgen. Elhissknapparna på förardörren- samma sak. Försökte tvätta men där visade det sig att knapparna var vita under gummifärgen så jag stoppade. Något år senare fick jag byta knappsatsen pga att brytarna gav upp och kinakopian saknar lyckligtvis gummifärg . Hurra, problemet löst!
Övriga fönsterhissknappar känns lite lätt klibbiga men de använder jag ju så sällan så det får vara.
ACC-rattarna börjar tappa gummifärgen, har inte kollat vad som finns under. Får vara som det är, gamla bilar ska ha lite patina

Snart dags för 59k-service!
Handbromsspaken är mig veterligt av hårdplast så eventuellt klibb där är rätt och slätt smutsbeläggning. Eller någon såndär gräslig Cockpit-Shine som en del kladdar dit

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Har passerat 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande med många krokiga omvägar