Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1506937
Hej!

Nästan allt i min interiör är klibbigt. ”halvlädret” på stolarna, knappar, ratt, handbromsens undersida, växelspak (automat), tom knappen på spaken. Det är värre nu när det är varmt.
Blir inte bättre med varken vatten eller interiörrengöring på microfiberduk.
Har hittat andra trådar med samma fel.
Är detta vanligt på just dessa bilar eller är det vanligt på alla bilar som är 20+ ålder?

Mvh Cavt
av SubMarine
#1506944
Det enda jag upplever liknande i min V70 är knapparna till fönsterhissarna som känns klibbiga, det är ett vanligt fel. Ratt, halvläder på stolar, handbromsspak, mittarmstöd etc är ej klibbiga efter 23 år och 48500 mil.

När jag köpte min S60 så var mittarmstödet klibbigt, men det visade sig bero på att det var rejält grisigt. Gjorde rent med volvos läderrengöringskit jag köpte för 10 år sedan och det blev bra efter det.
av vrmlnd
#1506991
Gnugga med T-röd så försvinner det, men gnugga inte för hårt - då kan det som är ritat/skrivet i vitt på knapparna försvinna..
Användarvisningsbild
av Svanis
#1506997
Inget klibb på mina stolar & ratt, varken på min 97:a eller min 99:a.

Har du läderratten eller vinylratten ?
(Vinylratten har också sömmar, men fusksömmar antar jag, har sådan på min 97:a)

För särskilt när du anger handbromsens handtag samt växelspakens knapp, som båda är av plast, så tänker jag att en tidigare ägare behandlat samtliga de ytor du nämner, med något som löser upp plast/vinyl.

Möjligen angriper det täckfärgen på lädret också, eller så har du vinyl istället för läder på stolarna och ratten.

Hör med en bilrekondfirma vad de tror, annars kan du kolla produkter både för läder eller vinyl på
www.laderexperten
eller
www.laderspecialisten
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1507002
Jodå visst har jag haft klibbproblem på min Mk1 -00
Ratten (läder målad med ljusgrå vinylfärg) blev en riktig pina med tiden. Vid långtur började färgen lösa upp sig av fukten från händerna så till slut klibbade man fast som på ett flugpapper. Till slut tröttnade jag och tvättade bort så mycket det gick av färgen med vatten och t-röd. Sen smorde jag med silikonfri mink oil, det blev väldigt bra. Helt klibbfritt och lädret släpper igenom fukt så det känns torrt även efter många timmar lång etapp.. Tvättar med blöt trasa och lägger på lite mink oil en gång om året.
Men visst, färgen blev lite melerad, runt sömmen finns delar av den gråa färgen kvar och resten blev mörkt naturläder. Det står jag ut med :-D Kan fixa foto om nån är intresserad. Om nån försöker sig på att tvätta bort gummifärgen, se upp med färgflagorna som släpper så att de inte hamnar på sätet eller mattorna. De är jättesvåra att få bort från textil, täck över med något..
På knappen till backspegeljusteringen började "gummifärgen" lösa upp sig så den tvättade jag bort. Gick bra eftersom knappen var svart under färgen. Elhissknapparna på förardörren- samma sak. Försökte tvätta men där visade det sig att knapparna var vita under gummifärgen så jag stoppade. Något år senare fick jag byta knappsatsen pga att brytarna gav upp och kinakopian saknar lyckligtvis gummifärg . Hurra, problemet löst!
Övriga fönsterhissknappar känns lite lätt klibbiga men de använder jag ju så sällan så det får vara.
ACC-rattarna börjar tappa gummifärgen, har inte kollat vad som finns under. Får vara som det är, gamla bilar ska ha lite patina :-) Snart dags för 59k-service!
Handbromsspaken är mig veterligt av hårdplast så eventuellt klibb där är rätt och slätt smutsbeläggning. Eller någon såndär gräslig Cockpit-Shine som en del kladdar dit :bored:
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1507011
Lucif3r skrev: mån 01 aug 2022, 00:15 ECC-rattarna är som elhissknapparna under gummit - vit-transparanta för att släppa igenom lite ljus.
Tack, då låter jag bli att befria dem från kvarvarande gummering! :-D
Användarvisningsbild
av Svanis
#1507013
Ja Volvo rattens läderfärg är underlig, inte samma som täckfärg på läderstolar.

När jag köpte min 99:a 15år sedan med 8000mil på mätaren, så var ratten i beige läder, klädd med rattmuff av en anledning, kladdig var den inte men såg väldigt missfärgad/äcklig ut, beställde då ny mörkgrå med träinlägg och bytte ut.
Kör mestadels med handkontaktyta mot träinläggen, men behandlar lädret med volvos lädervårdskit 1ggr per 1-2år.

Däremot min gamla VW Golf gti 2003, hade ca 8000mil på mätaren och ratten lär ha varit täckfärgad, då den var inte äcklig, bara polerad åt det blankare hållet, fräsch helt enkelt.
av CAVT
#1507040
Har precis de problem några tar upp.
Ratten är beige, men vet inte om det är läder eller vinyl, men den är hyfsad när man börjar köra men sen blir den klibbig efter någon mil.
Alla knappar som har en gummiliknande yta klibbar rejält och ser ut som de lösts upp ( elhissar och spegeljustering). Även de mjukare vreden till AC och radioknappar är klibbiga. Knappen på växelspaken och handbromsen är av någon mjukare lenare plast som blir klibbig.
Lädret bakom stolarna och sätet i mitten bak är som klister.
Men all ” billig” hårdare plast i bilen är inte klibbig alls, tex luckorna till de små facken framför växelspaken.

Mvh Cavt

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]

Restaurering av ratt

jag hade hellre lagt pengarna på en beg som […]

Letar begagnad av samma anledning, vill inte bli s[…]

Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]