Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimkim123
hej har en Volvo s70 som inte startat efter jag bytte magnetkopplingen till acn.. hade av kompressorn på bänken så generator och servon var bortmonterade med samt kylarfläkten. sen när allt är tillbaka monterat och inkopplar så startar bilen utan några som helst problem och gick som den alltid gjort, men jag hinner inte mer än att kliva ut ur bilen och ställa mig framför bilen och den dör.. (ca 10 sekunder) det lät precis som normalt när man stänger bilen med nyckel bara det att ingen var i bilen när den dog och den vägrar starta igen startmotorn går som vanligt när man vrider på nyckeln soppapumpen surrar i tanken om man lyssnar ned i tanken, kylarfläkten snurrar på maxvarv direkt när man vrider på nyckeln vilket är konstigt tycker jag slutar inte förens man vrider av tändningen och acpumpen klickar till och från allt är inkopplat som det var innan och har letat efter söndriga kablar om man stött mot nått eller kablar som inte har kontakt men hittar inget, har ingen gnista på bilen förstår inte vad som är fel eller vad som gör att gnistan bara försvinner.. är det någon startspärr eller nått relä som kan dumma sig ? eller vad kan va felet ? har ingen låsdosa till bilen så tror inte där är nått larm heller som går in och bryter ...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Börja med det enklaste - koppla ur kablaget för kompressorn.

En fläkt som startar när man drar på tändningen brukar indikera på fel på tempgivaren, men då ska den gå 2-3min efter man vridit av tändningen också...

Läsa ut felkoder vore rätt smart att göra, det bör finnas en och annan som kan leda en i rätt riktning.
av kimkim123
har testat koppla ur acn funkade inte
dränerade kylaren med medans jag bytte ac koppling bara för att byta glykolen då det inte är gjort på väldigt länge så antagligen den tempgivaren som inte kände av temperaturen av motorn därav fläkten tycker inte de ska göra så bilen inte startar
angående att läsa ut felkoder fick jag gjort det idag och där är en felkod IMM-321 och han som läste ur koderna trodde de kunde bero på tändspole kamaxelgivare eller givaren som sitter ner i växellådan ner intill motorn

ska plocka de på skroten och testa om de hjälper imorgon

mvh
testade byta antennringen idag. och det funkade inte testat givare på växellådan med, ingen skillnad med det heller.. finns det någon startspärr som kan slagit till och bryter gnistan där är liksom ström till spolen men den skickar inte ut någon gnista till varken fördelaren eller om man testar från spolen direkt testat tre olika spolar och det är exakt samma med alla ström finns men den skickar inte ut gnistan .. mvh

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]