Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kommit en bit på vägen men själva styrleden sitter som berget. Antar att den är säkrad med Loctite. Har en dum plasthylsa som dels sitter i vägen för att man ska få grepp om inre delen av styrleden med tex en fet skiftnyckel, dels gör mig tveksam om hur mycket jag vågar värma. Vad ska plasthylsan vara bra för? Några tips på hur jag får loss styrleden?
20220721_172258.jpg
20220721_172258.jpg (277.78 KiB) Visad 1158 gånger
Varmluftpistol fick loctiten att mjukna och släppa på min.. Hade dock ingen motsvarande plasthylsa att vara orolig för.
Jag gissar att hylsan utgör något slags stopp vid max styrutslag. Rimligtvis borde den inte vara superkritisk om den skulle bli måttligt misshandlad av värme. Men jag gissar bara.. Om du virar aluminiumfolie runt plasten borde den få ett visst skydd
Stort tack för tips och synpunkter :-)

Hittade denna länk tack vare er input
https://mekav70.blogspot.com/2012/01/12 ... ingar.html
Samma kille som lossade mha en bult genom kuggstången på andra sidan, men på denna sida saknades det lilla hålet han hade använt. Tydligen använde han en rejäl skiftnyckel som mothåll på kuggstången, intressant att det fungerade med tanke på att den endast är platt på kuggsidan och rund i övrigt. Det verkar som om han hade samma lilla vita plastbit som jag.

Ska kika och planera lite innan jag går vidare. Blir nog att jag köper ett sånt där biltemaverktyg 19-1506 som jag fick tips om, sen skapa någon form av värmeavledning runt plastbiten, därefter värma ordentligt och sen ordna ett seriöst mothåll. Tänker byta på andra sidan också så det är lika bra att få till en vettig metod nu.
Mothåll på kuggstången är bra, men jag vill nog argumentera att det inte är så viktigt så länge man inte "segdrar" leden, och kuggstången. Jag vill nog srare påstå att du med mothåll snarare löper större risk att repa kuggstången, och då kommer läckage som ett brev på posten.

Jag kör med en vanlig rörtång, det funkar alldeles utmärkt. En snabbt knyck bara så är den lös.
Jag är bara en glad amatör som aldrig gjort just detta förut, så jag misstänker att jag inte har rätta knycken. Ska testa en gång till :-)
Jag har för mig att jag hittade ett muttergrepp (plan på två sidor) på vänstra änden av stången (v70 mk 1 -00, smi) och det gick precis att mecka in en skiftnyckel som fick ta spjärn mot torpedväggen..
Men hursomhelst, värmer man så loctiten mjuknar så behövs betydligt mindre våld.. det borde gynna kuggstångens välbefinnande :-D
Knyck eller segdra borde rimligen ge samma moment. Fick man dit en mutterknack blir det en helt annan femma, då kommer tröghetsmoment in i bilden..
Jag har också SMI (V70 mk1 2.4T -00).

Jag testade nyss för hand och jag har verkligen inte rätta knycken, nu är den saken bevisad. Värmde lite halvbra innan och körde med en rätt rejäl rörtång. Men...nä.

Har bestämt mig för att köpa biltemaverktyget. Kanske testa att köra det med en elmutterknack på lägsta moment (inledningsvis åtminstone). Hinner nog inte förrän på måndag. Frustrerande...
Vänta nu, var det möjligen så att jag hade nylonhylsan men den gick att skjuta tillbaka på stången..? Minns faktiskt inte. Sen värmde jag i alla fall på "kulklumpen" tills det osade bränt
och då släppte den snällt. Så mycket minns jag. :-D
Jag känner ju igen den vita nylonhylsan på bilden men har inget minne av att den var i vägen.. märkligt :oops:

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]