Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlars
Får ojämn svajande tomgång lite då och då som hållt på i många år och bilen dör tom ibland, startar jag om den så går den perfekt, bilen startar också alltid direkt, finns inga felkoder, lmm bytt, tomgångsmotorn bytt och bägge original, bensinfiltret bytt, ska kolla med startgas om nån vakumslang läcker idag men jag har visuellt gått över alla och dom ser ut som nya, kollade igår om det kunde vara övertryck i motorn och täppt vevhusvent med gummihandske men det var det inte , köpte en ny original tempvattengivare på tradera billigt så jag tänkte byta den men det visade sig vara fel kontakt på den så det gick inte, den nya har en fyrkantig kontakt och min avlång men går det att flytta över bara kontakten tro ? vet inte mer var jag ska leta så ideer mottaget med tacksamhet.
Användarvisningsbild
av Svanis
Vilken typ av motor & år?
Samt med/utan fördelare
av tlars
Och med fördelare, ska rengöra alla kontakter tänkte jag också men var sitter den till knacksensorerna nånstans ?
Användarvisningsbild
av lennarte
tlars skrev:köpte en ny original tempvattengivare på tradera billigt så jag tänkte byta den men det visade sig vara fel kontakt på den så det gick inte, den nya har en fyrkantig kontakt och min avlång men går det att flytta över bara kontakten tro ?
Passar det inte är det inte rätt. Kan skilja på inre koppling, typ och sort av motstånd m.m. Det finns flera olika styrsystem.... :-o
Jämför t.ex med äldre Volvo, 1988 såldes 2 versioner av styrsystem en med blå tempgivare (upp till -88) och en med svart - 88 och uppåt. Ser exakt lika ut och passar perfekt, men är totalt olika kopplade invändigt.
Användarvisningsbild
av Svanis
Jag skulle börja med byta tändkablarna och kolla tändstiften,
googla typbilder hur normala borde se ut.

Samt kolla att du har rätt typ av tändstift i.
Användarvisningsbild
av Svanis
tlars skrev: tis 19 jul 2022, 10:19 Och med fördelare, ska rengöra alla kontakter tänkte jag också men var sitter den till knacksensorerna nånstans ?
2st och de sitter båda framtill på motorn, de kallas ”främre” (åt kamremmens håll) resp ”bakre” (åt växellådans håll) tydligen ska man först demontera insugsgrenröret för åtkomst

Åtminstone om de ska demonteras, kanske går att komma åt kontaktstyckena ändå
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
Om du skyndar dig på, så finns på Tradera nu en komplett sats tändkablar/fördelar-rotor /-lock

Troligtvis passande din, då denna uppges inköpts till en 98.

Se Tradera-annonsrubrik:
Tändkablar, rotor och fördelarlock till Volvo V70

Jag hade börjat där, du kan skapa din egen uppfattning -se tips ur rep.handbok
7D24F0B5-80BB-43F7-9068-CFD68E38EF23.jpeg
7D24F0B5-80BB-43F7-9068-CFD68E38EF23.jpeg (2.13 MiB) Visad 410 gånger
av tlars
Tändkablarna och stift är hyffsat nya, kanske har gått 1200mil nåt, och original men det går ju iofs att mäta på kablarna, ska ta ut stiften o kolla på dom. gjorde rent kontakterna jag kom åt igår och de va nån form av genomskinligt fett i dom så jag tvättade och blåste ur samtliga med bromsrengöring men sen kollade jag på fördelarlocket och det fanns väl lite ärg men när jag slipade på dom lossade några bitar från mittenpinnen, om jag gjorde det eller om det va skadat innan vet jag inte men jag har ivf beställt ett nytt så vi får se om det gör något, kommer i veckan.
Användarvisningsbild
av Svanis
Det var nog batteripolsfett/vaselin du hade där,
tar bort syret och förebygger då beläggningar.

Om nytt fördelarlock inte löser problemet skulle jag hälla i injektor cleaner i tanken och därefter kolla bränslepumpsreläet/ bränslepumpen
Lambdalampan lyser

När "lambdalampan" lyser så b[…]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]