Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
Hej!

När man kör över 60 km/h är styrning oerhört känslig, så det är svårt att köra rakt. Bara man nuddar ratten 1 mm går den åt det hållet, och sen när man ska justera lite åt andra hållet går bilen det hållet. Styrning är alltså extremt direkt, men den slingrar eller spårar inte alls, den går spikrakt när man lyckas hålla rak kurs. Vad kan detta bero på?

1999 och 20.000 mil med nästan nya sommardäck 2,4 bar (rek 2,2 i tanklocket)
Seiberling är märket från förra ägaren, som jag inte hört talas om ( tydligen ett märke som ägs av Bridgestone)

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat att du har rätt toe-in på framhjulen? Står den helt galet så blir köregenskaperna skumma..
Om fjäderbenslagren kärvar så kan man få "ketchupeffekt"; fjädrarna stretar emot när man ska styra och sen hoppar lagret iväg en bit och det blir för mycket åt andra hållet..
Känn också att det inte är något glapp i inre eller yttre styrled, brukar märkas om man håller i hjulen med en hand kl 3 och en kl 9 och trycker/ drar omväxlande. Se upp bara om ratten slår i glappet i rattlåset, det kan man missta för glapp i styrväxeln..
Jag skulle nog kasta ett öga på länkarmsbussningar och på gummikuddarna i subframe också, de påverkar stabiliteten.

Sen är det vanligt att både inre och yttre bussningar i bakaxeln korroderar sönder men då blir det nog rätt slingrigt :-)
av CAVT
Ok tack :-)
Jag får lämna den på hjulinställning och be dem kolla bussningar och styrlederna samtidigt.
Man får anstränga sig för att hålla noll-läge med ratten.
Alla bilar jag har haft har dragit åt vägens lutning lite men denna drar något enormt, släpper man ratten går den ut höger direkt, vänster lika mycket om man kör på mötande väg. Mina ”lågprisdäck” verkar ha mycket mjuk däcksida också, ser ut som halvt punktering på framdäcken än man har 2,4 bar. ( original 15”)

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla styrlagren också, bilprovningen lyfter båda framhjulen samtidigt och vrider (styrutslag alltså) för hand samtidigt som man tittar på fjädrarna. De ska följa med mjukt och fint. Om överdelen av fjädern "rycker" vid vridningen så är styrlagren dåliga..
Är det samma tendens med vinterdäcken på?
av CAVT
Var inne hos min däckverkstad jag haft i många år, och förklarade problemet så de hissade upp bilen och kontrollerade och ryckte i allt väldigt noga. Länkarmar, bussningar, alla leder, stötdämpare, drivaxlar mm. Men han sa att det finns inga tendenser till något slitet, allt såg mycket bra ut faktiskt. De balanserade hjulen och kollade rundheten, inga fel där heller.

Hjulinställning bokad nästa vecka men de trodde ändå det beror på däcken. Däcken var inte det minsta snedslitna. De har kanske otroligt dålig sidostabilitet?

Mvh Cavt
av CAVT
Har inga vinterhjul, för jag köpte den i slutet på mars och då var sommardäcken på. Mönstret på dubbdäcken va nära gränsen så de kasserades :-)

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova höj trycket lite och se om det blir stabilare. Jag åker på 2.7 bar runtom numera för att spara soppa (195/65-15)
Jag är skeptisk, tror att bilen skulle kännas allmänt sladdrig om det var däcken..
Kollade verkstan om fjäderbenslagren visade några kärvningstendenser?
av CAVT
Jag vet inte riktigt om dom kontrollerade dem. Men nu fyllde jag på till 2,5 bar och det blev mycket bättre bara det lilla extra. Nu rullar den på lättare i riktningen och ratten håller mittläget bättre av sig själv.
Men det är nåt skumt med däcken, för först skulle jag fylla på till 2,7 men det var precis som däcken inte ville ta emot luften, maskinen slutade pumpa och börja ta ut luft istället fram och tillbaka.. det är en sån maskin man ställer in på en display innan.

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Låter mer som det är fel på luftpåfyllaren. En vanlig enkel kompressor kan enkelt fylla upp 6-7bar i däcken(obs! gör för f-n inte det! :D) om det är så.
Jag kör med 2.8 i mina sommarsulor(205/50R16) i år, brukar köra 2.7 men tog lite extra i år.
Användarvisningsbild
av BertilS70
Lucif3r skrev:Låter mer som det är fel på luftpåfyllaren. En vanlig enkel kompressor kan enkelt fylla upp 6-7bar i däcken(obs! gör för f-n inte det! :D) om det är så.
Jag kör med 2.8 i mina sommarsulor(205/50R16) i år, brukar köra 2.7 men tog lite extra i år.
Du kör 205/50R16 alltså?? Jag kör 205/55 eftersom det är mycket billigare och vanligare och jag kan leva med att vara lite rebellisk gentemot instruktionsboken :ninja: kör också med 2.8.
On topic dock, att börja med en hjulinställning känns väl väldigt rimligt.

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]