Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en volvo s70 där varvtalet sjunker när ac:n kopplar in.Står man på tomgång så sjunker rpm från 800 till 600rpm när den kopplar in och likadant när man kör men då rycker den istället.Det Skall väl finnas något som kompenserar när ac går igång?Det var inte så när vi köpte bilen.
Jo den kompenserar med att öppna trotteln när kompressorn slår till, det ska bara bli en knappt märkbar dipp i varvtalet om man står på tomgång.
Prova att göra rent spjällhuset, det blir beläggning på insidan med tiden så att spjället börjar klibba fast. Då får styrelektroniken svårare att göra kompenseringen..
Det skulle ju kunna vara så att kompressorn går onormalt trögt också. Prova att vrida "treudden" på kompressorremskivan för hand när motorn står still. Den är ett h-vete att komma åt uppifrån, går kanske att peta med en lång träpinne eller nåt. Det är normalt att kompressorn går lite trögt men man ska inte behöva ta i så man blir blå :-)
Jag skulle sagt att enda vettiga sättet att komma åt kompressorn är underifrån. Kör upp framhjulen på klossar och lossa plastkåpan under kylaren.
När jag shimsade kopplingen så passade jag på att smörja packboxen från utsidan, sen har kompressorn gått betydligt lättare. Går dock bara då man tar bort kopplingen från remskivan och det är en pina pga brist på utrymme.
Man får knuffa undan motorn med träklossar mot krockbalken för att få nödvändiga millimetrar..
Har rengjort spjällhuset idag och det blev ingen skillnad direkt mer än att tomgången blev än lägre.Håller jag varvet på tex 1500rpm så sjunker den till 1300rpm när ac kopplar in.Har nyligen gjort service med olja-filter,luftfilter,stift och nytt fördelarlock men det blev ingen skillnad.
Fördelarlock? Har du inte tändspolar på varje stift och elektrisk Marelli-trottel på en -00? :oops:
Om inte så är det väl en liten elmotor som ska justera tomgången och hålla den konstant?
Men känn på kompressorn som nästa steg, det skulle jag ha gjort. inte omöjligt att den går jättetrögt
Jag ber om ursäkt, jag har lurat er.Min fru som kör den mest säger att det är en -99:a . Jag kunde ju kollat lite noggrannare men så är det när man tror sig veta.Det förändrar väl felsökningen en del för er som kan.Hoppas nån har en lösning.
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]