Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Nu har jag en fråga om min bil. Volvo V70-99 Det är en automat men tycker den drar lite mycket i stan men det visste jag innan jag köpte så det kom inte som en överraskning :-D

Kör mest i stan tyvärr.

Men tänker så att om man köper Volvo v70-97-00 med manuell låda blir det stor skillnad på förbrukning tror ni?

Har fått sämre ekonomi nu så jag tänker om det är lönt att köpa en manuell låda.?

Vad tror ni? :x
malajo skrev: fre 15 apr 2022, 10:50 Jag tror skillnaden är försumbar.
Förmodligen bättre om du köry dig köra mer ekonomiskt då

Sent from my 2107113SG using Tapatalk
OK.Misstänkte det att det inte så stor skillnad .

Jag gillar mina v70 gen 1 det är därför jag undrar :-D

Vilken bil kan du rekommendera mig i såfall. ;-)
Lucif3r skrev: fre 15 apr 2022, 11:05 Hur mycket i förbrukning talar vi? Min manuella T5a drar strax under litern stadskörning om jag kör snålt.
Min bil drar minst 1.5 liter i stan .men detta är ren stadskörning 9 km till jobbet genom 8st trafikljus så många stopp blir det på vägen :-o
Det är ganska ogynnsam körcykel för alla bilar så du lär inte närma dig siffror för landsvägskörning
Manuell medger extrem eco-driving dvs accelerera och sen frikoppla och rulla med motorn på tomgång. Lär inte vara möjligt med den generationen av automat ;-)
Dessa bilar är inte snåla i stan.. på landsväg med lite medvind däremot :-D satte nytt rekord i dag, nära 0.55 i 80-90 med frirull i nedförsbackarna..
Förutsätter dock att bromsarna är i topptrim, se annan tråd.
frasse4 skrev: fre 15 apr 2022, 12:06 Det är ganska ogynnsam körcykel för alla bilar så du lär inte närma dig siffror för landsvägskörning
Det är jag fullt medveten om att det inte är någon bra körcykel :x

Landsväg kan man få ner den hyfsat bra i förbrukning ,men i stan är det inget kul alls. :-)
Erik Å skrev: fre 15 apr 2022, 23:58 Manuell medger extrem eco-driving dvs accelerera och sen frikoppla och rulla med motorn på tomgång. Lär inte vara möjligt med den generationen av automat ;-)
Dessa bilar är inte snåla i stan.. på landsväg med lite medvind däremot :-D satte nytt rekord i dag, nära 0.55 i 80-90 med frirull i nedförsbackarna..
Förutsätter dock att bromsarna är i topptrim, se annan tråd.

Det ör lite så jag tänker med ,lättare att få mer Eco driving med manuell låda. :-D

Denna gamla automat låda blir det inte lätt att få någon Eco driving direkt. :-)

Det var en hyfsat bra förbrukning måste jag säga. :-D

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]