Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puckosmulan
Måste byta bromsklotsar fram på min V70 -98.
Skruvarna som fäster oket sitter som svetsade och insexbitsen jag använde gick tvärt av.

Nån som har tips på hur man lossar dom enklast?
Senast redigerad av 1 Puckosmulan, redigerad totalt 0 gånger.
av Puckosmulan
Nej, har inte använt sådan olja. Hade ingen tillgänglig när jag höll på.

Förlängningen gav mer kraft än vad biten tålde. Behöver väl "kraftbits". Finns det sådana, likt "krafthylsor"?
av nissesvolvo
Det är ju glidbultarna som avses, antar jag. 7 mm insex skall det vara. Om man nu använt förlängning och bitset ändå gått av så undrar man ju lite om den som skruvade dit dom sist tog i för kung och fosterland eller har TS helt enkelt skruvat åt fel håll? Inget illa menat man man måste ju ändå fråga...Dom skall ju inte sitta så hårt ändå...Nu är väl 7 mm insex kanske inte jättesvårt att få tag på, som det va när bilen va lite yngre, men kolla på Biltema alt Mekonomen, dom har säkert. Lycka till.
av Puckosmulan
Frågan om håll är relevant, men jag är säker på att jag skruvade åt rätt håll.

Jag kollar på Mekonomen o morgon vad dom har, och testar med olja också, så får vi se om det löser sig :)
av Puckosmulan
Lucif3r skrev: ons 13 apr 2022, 21:54 Kan vara torx på glidbultarna också, storlek okänd. Men det märker man ju rätt snabbt.
Det är 7 mm insex, ingen tvekan :)
av Puckosmulan
Man vill inte ha olja på gummidamasken som sitter runt skruven och inte på bromsskivan, så det går ju inte att spreja hur som helst heller.

Men nu lovar ju påsken fint väder och jag har köpt elakt bit på Mekonomen, så det skall förhoppningsvis lösa sig :)

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]