Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tonyjohansson153
Hej!

Jag använder aldrig fjärrkontrollen för att larma bilen eftersom det är i det närmaste omöjligt att larma av när den är larmad.
Nu har förmodligen jag eller min sambo lyckats komma åt lock knappen på fjärrkontrollen så att bilen är larmad.
Det går inte att larma av genom att klicka på unlock på fjärrkontrollen. Har bytt batteri i båda fjärrkontrollen men det hjälper inte. Larmet är original från när bilen var ny.

Det är en S70 från 1997 med Regnr: HUZ 659.
Jag testade att koppla bort bilbatteriet i 15 timmar men det hjälpte inte.

Finns det någon annat sätt att larma av bilen förutom fjärrkontrollen som inte funkar.
Då larmet är aktiverat går naturligtvis inte att starta bilen.
Tacksam för all hjälp som jag kan få.

Mvh
Tony Johansson
av tonyjohansson153
Hej!

Om man köper en ny fjärrkontroll så måste denna programmeras och då måste bilen in på verkstad eller hur.
Då man inte kan starta bilen måste den bogseras.

Mvh
Tony Johansson
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så här är det på min V70 mk 1 -00
Tar batteriet i fjärren slut så låser man upp förardörren med nyckeln. Då börjar larmet tuta men det blir tyst så fort man sätter nyckeln i tändningslåset och vridet till läge 1. Sen är den tyst och avlarmad, bara att köra som vanligt. Om nu startspärren gått in blir det kanske värre, har för mig det står något om detta i handboken..
Undrar om det inte finns en tidsgräns från att man låser upp tills man vrider på tändningen. Jag brukar skynda allt jag kan, så pinsamt när bilen larmar.. :-/
av tonyjohansson153
Hej!

Jag var till en verkstad nu som testade båda mina fjärrkontroller som har nya batteri för att se om de skickar ut någon signal men de är stendöda. Då min Volvo S70 är från 1998 är
det bara Volvo som kan programmera den. På nyare bilar kan de flesta verkstäder programmera om dem.
Det får bli en ny fjärrkontroll och programmera on den.
Jag tror inte jag kommer så mycket längre i min felsökning.

Mvh
Tony Johansson
Användarvisningsbild
av Erik Å
Som sagt, det ska gå att klara sig utan fjärrkontroll.. Prova lås förardörren med nyckel, lås upp och sen snabbt in med nyckeln i tändningslåset och vrid till läge I.
Ny fjärr lär kosta 2-3 tusen innan den är programmerad och klar :-/

Låt fjärrkontrollerna ligga isärplockade någon dag och torka, kanske har kommit in fukt i dem.
Ser de fräscha ut och batterihållaren är ok så vore det väl konstigt om båda lägger av..
Är du säker på att batteriet hamnade rätt väg? Jag har för mig att den präglade sidan (med plustecken och text) ska vara uppåt / synlig i hållaren.
Det händer att man får gamla batterier när man köper dem, kolla med en voltmeter att de ligger en bit över 3V.
av tonyjohansson153
Hej Igen!

Nu funkar min fjärrkontroll. Det var en mekaniker på en verkstad som sa att dessa fjärrkontroller brukar fungera för det mesta. Men tanke på vad han sa så plockade jag isär fjärrkontrollen så att jag bara hade kretskortet och batteriet och då funkade det. Felat var att batteriet inte trycktes ned tillräckligt utan jag placerade lite tunn papp på översidan av batteriet.
Det var samma fel på båda lite tunn papp var allt som behövdes.

Mvh
Tony Johansson

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]