Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TorpareHedlund
Hej. Min V70 gen1 -00 2,4 tjuter när man startar från stillastående som om en gammal trumbroms ligger på. Framförallt när den är kall. Är den riktigt varm så är den tyst. Men nu under vintern så låter den mest vid varenda start och även ibland vid motorbroms kan man höra ett litet tjut. Den har gjort så sen jag köpte den men nu börjar jag lessna på ljudet. Min fru vägrar ta den gamla trotjänaren till affären pga det här ljudet nu. Någon som vet vad det är och hur man blir fri från det? Allt fungerar men är störande. Mvh Joel
Användarvisningsbild
av Erik Å
Urtrampningslagret? Ändras ljudet när man trycker ner kopplingen?
Lagret går att smörja men det är lite pyssligt :-)
av Malmstroem
Om kopplingen tjuter vid motorbroms skulle jag bli lite nervös. Slirar den också?

Urtrampningslagret borde inte börja låta vid motorbromsning tycker jag.

Tjut från motorn är ofta någon drivrem. Det botas genom att byta den rem som låter. Ibland räcker det att spänna remmen, men har den fått tjuta ett tag är det inte ovanligt att den fortsätter att låta om den inte spänns alldeles för hårt.

Är det verkligen kopplingen som låter skulle jag kontrollera om den slirar, och börjat fundera på när det är dags för kopplingsbyte. Tyvärr är det inte enkelt och billigt att byta koppling. Att smörja urtrampningslagret kan vara en lösning om det är det som är problemet. Det är också lite pyssligt. Du bör inte få någonting du smörjer med på lamellerna.
av TorpareHedlund
Det låter inte som ett urtrampningslager. Det verkar ju vara när lamellerna är kalla och jag har träffat flera med samma fenomen på gen1or. Är den riktigt varm så låter det inget. Är ingen rem heller. Det är liksom när lameller börjar greppa/slira liksom. Ljudet påminner om en handbroms som ligger på lite men det är inte det som låter. Men typ så :-)
av SubMarine
Misstänker att jag hört ljudet som du beskriver på en bekants bil. Den hade fått diagnosen att lamellen antagligen blivit överhettad och glaserad vilket gjorde att det blev små vibrationer som orsakade ljudet när kopplingen stängdes.

Låter det som vid 1:00 och 2:00 i nedan klipp?
av TorpareHedlund
Mitt ljud är mer utdraget men liknar det i filmen faktiskt. Tycker ju att min koppling borde ha levt ett tämligen lugnt liv då bilen inte har dragkrok men visst kan det vara som du skriver. Då får jag väl helt enkelt leva med det då :-D Byta koppling bara för att folk stirrar ibland gör jag inte då den i övrigt fungerar som den ska. Tack för tipsen i alla fall.
av Royan
TorpareHedlund skrev:Hej. Min V70 gen1 -00 2,4 tjuter när man startar från stillastående som om en gammal trumbroms ligger på. Framförallt när den är kall. Är den riktigt varm så är den tyst. Men nu under vintern så låter den mest vid varenda start och även ibland vid motorbroms kan man höra ett litet tjut. Den har gjort så sen jag köpte den men nu börjar jag lessna på ljudet. Min fru vägrar ta den gamla trotjänaren till affären pga det här ljudet nu. Någon som vet vad det är och hur man blir fri från det? Allt fungerar men är störande. Mvh Joel
Har samma åkomma hos min 850, sen flera år tbka, att när man backat ur garaget å kör iväg å släpper koppling lite snabbt å gasar så skriker det till i transmissionen. Har lite uppförslut oxå, men det går ljudlöst med mindre gas å släpper koppling försiktigt! Men vill man komma iväg snabbt så gnäller hon till. Än så länge är det överkomligt som skönt är,

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]