- ons 16 feb 2022, 00:32
#1488796
Hej,
Har en V70 2.5t -99 med nya motorn (elspjäll och VVT på avgaskam), kan den heta B5254T? Har tidigare bytt kamrem på vitblock med & utan VVT, dock har jag inte använt tolkar. På denna använde jag tolkar då jag har anledning att misstänka att en kam står fel.
När jag drar runt motorn efter installation av den nya remmen passar inte kamaxeltolken längre. Det verkar som att avgaskammen (med VVT) inte riktigt roterat ett varv när insugskammen gjort det. Markeringarna på dreven verkar fortfarande vara i synk däremot vilket känns märkligt.. Drevet har rört sig mer än kammen pga. VVT? Jag har följt instruktionerna och satt på kamremmen med det fjädrande VVT-drevet vridet max medurs så att fjädern bottnar helt. Ska det vara så här?
Dessutom: Visst behöver inte VVT nollas vid kamremsbyte, det räcker väl att nolla kamaxeln och sedan montera kamremmen som jag gjort med drevet max vridet medurs. Tack på förhand //Leo
Har en V70 2.5t -99 med nya motorn (elspjäll och VVT på avgaskam), kan den heta B5254T? Har tidigare bytt kamrem på vitblock med & utan VVT, dock har jag inte använt tolkar. På denna använde jag tolkar då jag har anledning att misstänka att en kam står fel.
När jag drar runt motorn efter installation av den nya remmen passar inte kamaxeltolken längre. Det verkar som att avgaskammen (med VVT) inte riktigt roterat ett varv när insugskammen gjort det. Markeringarna på dreven verkar fortfarande vara i synk däremot vilket känns märkligt.. Drevet har rört sig mer än kammen pga. VVT? Jag har följt instruktionerna och satt på kamremmen med det fjädrande VVT-drevet vridet max medurs så att fjädern bottnar helt. Ska det vara så här?
Dessutom: Visst behöver inte VVT nollas vid kamremsbyte, det räcker väl att nolla kamaxeln och sedan montera kamremmen som jag gjort med drevet max vridet medurs. Tack på förhand //Leo