- sön 30 jan 2022, 15:52
Hej! Har en Volvo 850 2,5 1995 där "lambdalampan" lyser med andra ord "Fel på motorelektroniken". Bilen går mjukt och bra inga konstigheter. Det enda felet jag kan hitta är bränslekonsumtionen som ligger på ca 1,54 L/milen. Det är för högt, till och med för en automat. Den har rullat 36000 mil också. Min misstanke är lambdasonden men jag kan inte veta säkert. Eftersom diagnostikenhet (den man läser ut felkoderna på) inte ger någon respons (lysdioden lyser ej) så vet jag inte vad jag ska göra. Kan väl ta den till en verkstad för felsökning men då snackar vi mycket pengar.
Kan tillägga att detta är min första bil som jag inte planerar att ha sådär jättelänge. Jag vill att den ska gå bra och hålla sig, men sedan för jag väl sälja vidare till någon annan. Jag är inte duktig på varken bilar eller elektronik så hade uppskattat om någon kunde något bra tips. Tack!
Kan tillägga att detta är min första bil som jag inte planerar att ha sådär jättelänge. Jag vill att den ska gå bra och hålla sig, men sedan för jag väl sälja vidare till någon annan. Jag är inte duktig på varken bilar eller elektronik så hade uppskattat om någon kunde något bra tips. Tack!