- sön 22 apr 2007, 22:59
#100592
Ok, ett aktuellt ämne. 3 funderingar...
Skulle vara intressant att veta optimala hastigheten för minst bränsleåtgång.
Har en 855 -97. Ligger man i 120 drar den ca 0.81 och ligger man i 90 drar den 0,73 (platt väg)... måste finnas en optimal hastighet med tanke på luftmotstånd och friktion mot väg. Nån som har ett fint diagram?
En fundering också kring acceleration och förbrukning. Hur mycket mindre drar motorn om man, säg, ligger i 90, måste bromsa in för ett rödljus, ner till stillastående och axa upp igen till 90... jämfört med att ex. ligga i 90 och bromsa ned till 50 och sedan axa upp till 90 igen?
Att accelerera långsamt eller snabbt upp till en viss hastighet, vad drar minst? Bättre att ligga på höga eller låga varvtal?
Tack på förhand //johan
Skulle vara intressant att veta optimala hastigheten för minst bränsleåtgång.
Har en 855 -97. Ligger man i 120 drar den ca 0.81 och ligger man i 90 drar den 0,73 (platt väg)... måste finnas en optimal hastighet med tanke på luftmotstånd och friktion mot väg. Nån som har ett fint diagram?
En fundering också kring acceleration och förbrukning. Hur mycket mindre drar motorn om man, säg, ligger i 90, måste bromsa in för ett rödljus, ner till stillastående och axa upp igen till 90... jämfört med att ex. ligga i 90 och bromsa ned till 50 och sedan axa upp till 90 igen?
Att accelerera långsamt eller snabbt upp till en viss hastighet, vad drar minst? Bättre att ligga på höga eller låga varvtal?
Tack på förhand //johan