Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kikade ut på bilen imorse och den tjocka svarta gummilisten runt vindrutan hade delvis lossnat upptill och låg i en båge upp på taket. Den satt fast i hörnen och 5-10 cm inåt, men sen var den loss. Såg lite lattjo ut. Måste nästan ha hänt under körning igår men jag tror inte ens jag var uppe över 100 så det var nog inte en onormal fartvind som tvingade upp listen på taket :-D Jag tryckte dit listen igen men det kändes inte som om den "snäppte fast", precis.

Bytte ruta hos en bilglasfirma för något år sen. Hur är det, ska denna list limmas? Kan firman ha slarvat?

Bilen: V70 I -00 2.4T
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jo min började lossna upptill precis efter byte av framrutan så jag åkte tillbaka till glasmästaren och frågade. De påstod att gummilisten satt monterad på den nya rutan när de fick den. Men i princip kunde jag pilla loss den och lägga fogmassa/lim mellan glas, list samt mellan list och plåt.
Så gjorde jag, minns inte vad jag använde. Har för mig jag hittade något elastiskt transparent lim till glas/gummi. Och sen blev det julas byggsilikon mellan gummi och plåt :-) Om du vill kan jag leta upp limpatronen och se vad det var.
Hej Erik, tack för svar :-)

Om det inte är för mycket besvär får du gärna kolla. Jag ska kanske först höra med bilglasfirman, som bytte i maj -21, vad de säger. Tycker inte att det är rimligt att det ska bli såhär, den gamla vindrutan var nog original och inte sjutton lossnade listen på det viset före bytet.
list.jpg
list.jpg (10.34 KiB) Visad 1093 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag kanske lovade för mycket, hittar inget i limlådan.. Det kanske var Bostik Mini-Seal jag använde men min list var inte sådär lös utan glipade bara längs en decimeter.
Hör med glasmästarn och fråga vad de rekommenderar :-) Det där är väl att betrakta som garantifall
Fick det fixat idag. De limmade dit listen. Utan diskussioner och utan kostnader. Kändes skönt att ha att göra med en seriös firma. :-)
Pratade lite snabbt med dem, det var fler kunder där så det blev bara några korta ord. Fick intrycket att listen kommer förlimmad men att det inte höll? Hursomhelst, är klart nöjd och fick dessutom elektrisk lånebil utan kostnad. Bästa sättet att hantera ett backjobb på. Har viss vana med att handla upp leverantörer, och enligt min erfarenhet kan alla göra fel men bara de riktigt seriösa åtgärdar uppenbara fel snabbt och utan bråk. Det är de leverantörerna som skapar förtroende och därmed får långvariga kundrelationer. Och som i och med det får enklare och snabbare försäljningar nästa gång det är dags för kunden att upphandla. Bra taktik, med andra ord.

Att en leverantör klarar av att hantera uppkomna fel är inte så lätt att utvärdera i förväg. Väl där med påskrivet kontrakt och leveransen i full gång, är det det som skiljer agnarna från vetet. Ursäkta den nördiga utläggningen :-)

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]