Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RasmusLindberg
Hallå & gott nytt år!

Har problem med min bil då jag skulle köra iväg till jobbet häromdagen.
Jag kör upp för en liten backe, lägger i 2an, så klonka/smällde till & jag kom jag ingen vart.
(Måste tillägga att uttrampninglagret har varit dåligt)

Det lät som att något skulle ha hoppat ut bara, men har även tagit bort mittkonsolen i bilen å allt rör sig o ser bra ut när man växlar. Samt rör sig i motorutrymmet när man växlar.

Tänkte att det kan vara kopplingen kanske? Eller hoppas väll mer på det..
Provade även att rulla bilen med växel i och det gick.
Mvh Rasmus
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Hade en S70 -00 när höger yttre drivknut rasat så drev den inte. Vet inte om det spelar roll vilken knut som rasat/ hoppat ur men så var det för mig iaf.
Senare rasade kopplingen då lät det som du beskriver och det drev inte framåt eller bakåt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:Hade en S70 -00 när höger yttre drivknut rasat så drev den inte. Vet inte om det spelar roll vilken knut som rasat/ hoppat ur men så var det för mig iaf.
Eftersom det är en öppen differental som driver på det hjul som "går lättast", så spelar det ingen roll vilken knut som rasar. Den kommer alltid driva "lättast" på den trasiga knuten = ingen drivning.
av RasmusLindberg
Såhär såg det ut när jag höjde upp den, på förarsidan antar att det inte ska se ut så.
Drivaxeln?
Bilagor
F075432E-A6CB-4AC1-8BAE-A3876672C695.jpeg
F075432E-A6CB-4AC1-8BAE-A3876672C695.jpeg (4.61 MiB) Visad 1024 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
RasmusLindberg skrev:Såhär såg det ut när jag höjde upp den, på förarsidan antar att det inte ska se ut så.
Drivaxeln?
Så ska det inte vara. Den inte drivknuten har lossnat. Inget att diskutera om. Ska nog gå att få på plats. Höger sida borde inte lossna så om inte stödlagret lossnat. Om jag kommer ihåg rätt håller det axeln på plats. Kolla mitt på drivaxeln om det lossnat.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Jag läste fel. Högersidan sitter med ett lager mitt på inte vänster/förarsidan. Det ser ut som att packboxen lossnat ju och drivaxeln.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Kan va så att låsringen som sitter på axeln gått av och är dett enda som behöver bytas eller att drivaxeln bara har lossnat och går att trycka på plats igen. Vill du försöka själv känn att den sitter rätt i hålet och med ett snabbt knyck tryck till. Konstigt att den lossnat för det behövs mycket kraft för att få loss den. Vi kämpade riktigt mycket när vi bytte lameller på min S80 (samma konstruktion...)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]