Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå där,

Jag har en v70 T5 99a där bilen är trög. Problemet uppstår när det är minus grader ute och första starten på dagen eller när bilen stått ett tag under dagen. När man trycker på gasen så känns det som att turbon kickar inte alls.
Får felkod ECM-6806 .
Efter man värmt upp bilen och kört kanske 2 mil och startar om den så går allting fint igen. Laddar runt 1 bar.
Kan det vara magnetventilen som är sliten ? Den har nog aldrig bytts och bilen har gått 33K mil.

Tändstiften är bytta i augusti till NGK stift. Tändspolar såg bra ut.
Går dåligt mellan 1000-2700 varv sen rullar den bättre.

Bilen har D088 intercooler rör om det gör nån skillnad. Bilen är steg 1 trimmad samt 3 tums downpipe och 200 cells kat.

Hoppas det går att lista ut vad det är :)
Bilagor
Photo 2021-08-05, 18 24 27.jpg
Photo 2021-08-05, 18 24 27.jpg (6.89 MiB) Visad 1321 gånger
Ja du har nog rätt.
Nu när jag läser lite om det så beskriver många samma fel som mig, det kan vara så att IC fryser eller rören och då stryper den motorn. Finns det nåt man kan göra åt detta?
Ska man göra rent intercoolern ? Här har killen samma problem som mig https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2596832.

Kanske man ska köra värmepistol innan man kör hemifrån på morgonen haha
Prova med att göra rent intercooler och alla rör ordentligt, och se sedan till att de är helt torra innan du monterar tillbaka dem.

Det kommer oundvikligen bildas kondens i systemet tack vare stora temperaturskillnader mellan varmkörd motor och när allting sedan svalnat och det är rejält kallt ute. Men utan smuts och annan gegga minskas risken för isproppar en del. Originalintercoolern har ett litet dräneringshål i botten, misstänker att ditt är täppt?
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]