Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte nyligen en 850 -96 med automat och B5252FS motorn att ha som vinterbil. Den har nu börjat gå riktigt illa när den blivit varm, typ 10-15 minuter efter start. Går jättefint då den är kall. Bytte rotor och fördelare då jag läste att det var vanligt med fel på dessa. Gjorde ingen skillnad. Plockade ur bränslepumpsrelät och lödde om samtliga komponenter i det (reparerar elektronik till vardags). Var massor med kallödningar, så jag trodde att jag hittat felet. Tyvärr gjorde inte detta heller någon skillnad. Varken lambdalampan eller någon annan varningslampa tänds (förutom ABS som lyser då och då). Kopplade in mig på diagnostikuttaget med lysdiod för att läsa ut felkoder, men får bara 1-1-1, inga felkoder alls.. Tycker att så illa som den går borde det väl triggas felkoder?
Nästa steg blir att byta tändstiften. Kan tillägga att föregående ägare tagit bort katten, men det borde väl inte ha något med symptomen att göra. Tacksam för tips!
Hm.... Låter nästan som tempgivarproblem. Du har aldrig problem med starten? Går kylfläkten igång något?
En annan sak du skulle kunna prova är att koppla ur lambdan, så bilen tvingas in i sitt nödprogram och se om den går bättre varm då.

Borttagning av katt är nog inte helt omöjligt att det kan påverka driften. Det sitter ju 2 lambdasonder på bilen, varav den bakres uppgift är just att mäta kattens effektivitet. MEN.... Den spottar ur sig felkoder om den upptäcker något....
Tack för tipsen! Ja, tempgivaren misstänkte jag också, men då borde jag väl fått följande felkod: 1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig?
Startar utan problem, men om kylfläkten går har jag inte tänkt på. Det är ju rätt kallt nu, så jag vet inte hur ofta den går på då. Skall kolla det när jag kommer fram till jobbet i morgon. Fått tag på nya stift, byter dom i morgon. Vad jag kan se sitter det bara en lambdasond på den. Kan ju vara så att den andra gick samma väg som katten.
På en 10V med Fenix-system sitter det väl bara en sond vad jag minns!?
Eftersom det ändrar sig efter hur varm motorn är så bör man väl börja med att kolla upp tempgivare t ex, men även tändstift kan ändra karaktär beroende på hur varma dom är.
Systemet är ju inte direkt avancerat så det kan finnas många märkliga fenomen som inte passar in för att sätta en felkod.
Hilmer skrev:På en 10V med Fenix-system sitter det väl bara en sond vad jag minns!?
Ja jag har en V70 144 hk 10V med Fenix 5.2 systemet. Har inte hittat fler lamdasonder en 1 st.
TS hur är tändkablarna kolla dem spessielt den biten som går ner i toppen?. Byt alla om du byter även den till tändspolen.

Mitt intryck av Fenix 5.2 systemet är att det ogärna vill lämna ifrån sig någon info. :bored:
Bytte stift i går, och hittade orsaken till problemet. Kraftigt överslag i en av tändkablarna, hade bränt hål i plasthylsan alldeles ovanför stiftet och slått in i godset på toppen. Tack för tipset gubbstrutt :-) Jädra märkligt att symptomen kom först då den blivit varm.
Lindade den ordentligt med eltape, har gått utan problem sedan dess. Får väl se hur länge det håller..
Tack allesammans för tipsen!

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]