Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
Halloj igen alla volvotokar! :-)
Det är nämnligen så att jag har fått ett erbjudande att köpa en V70 t5 -99:a i rätt fint skick med lite lull lull billigt. Problemet är det att motorn skar, oljelampan tändes och bilen sten dog. Lyckats få igång den med full gas efter den svalnat och skramlar satan i motorn...

Funderade på att köpa den och skrota. Spara lite saker och sälja resterande. Men eftersom den är i detta skick så känns det faktiskt väldigt sorgligt i volvo hjärtat.

Att få tag i en T5 motor i bra skick känns nästintill lönlöst. Funderar på om man kan hinka i en 2.4T eller 2.5T utan större problem? Vad behövs göras mer specifikt? Att motorn ska vara från 99-00 (v70 gen1) är rätt självklart då dom har vvt och allt el trams som tidigare modeller inte har?
Är relativt händig, men har inte stenkoll på styrenheter och styrsystem etc.

Hjälp uppskattas enormt :-D
av SubMarine
Jobbigaste blir väl nästan att hitta en styrenhet mappad för en 2.4T/2.5T som passar mot övriga bilens komponenter. Några delar jag kan komma på rakt av är beroenden till: Manuell/Automatlåda, ABS-system (främst STC?), Gasspjäll (mjukvaran i gasspjäll bör överensstämma med mjukvaran i motorstyrenhet).

Startspärren får du läsa ut ur befintlig T5-styrenhet och sedan programmera i 2.4T/2.5T-styrenheten, alternativt läsa ut motorprogramvaran från 2.4T/2.5T-styrenheten och sedan programmera den till din T5-styrenhet (sista alternativet är lite enklare). Finns verktyg för detta på nätet, t.ex. Galletto 1260.

Avgassystem är samma mellan 2.4T/2.5T och T5. Likaså kylare och intercooler. Luftmassemätaren verkar också vara samma. Spridare skiljer.
Användarvisningsbild
av Derradukee
Hur menar du med passar mot övriga bilens komponenter? Tar isåfall en 2.4T/2.5T som också är manuell som denna såklart, vad jag vet så är ABS/TRACS samma på turbo modellerna, 140hk och 170hk har jag ingen koll på. Men abs från 2.4T/2.5T/T5 är samma 97-98 och 99-00. Så sålänge jag tar en motor från en manuell 2.4T/2.5T 99-00 så bör ABS etc stämma. Är spjällhus olika på turbomodellerna 99-00? Har bara haft/pillat med mekaniska tidigare.

Enklaste är kanske att hitta en motor så komplett att även gaspjäll, tändsystem och allt medföljer, samt boxen såklart.

Det med startspärr är jag inget vidare duktig på, får läsa på lite om det :-)

Så skönt! Men det skilljer mellan 98 och 99 på både lmm och någon slang till kylaren också on jag inte missminner mig? Har för mig att när jag köpte do88 slang kitt till min 98:a så var det olika kitt beroende på 98 / 99. Även lmm hade annat nummer på 2.5T 99 och min 2.5T 98. Däremot är det samma på T5 och 2.4T/2.5T om det är inom samma års ram 97-98 och 99-00 som du säger. :-D

Men förutom mjukvara etc är det inget annat som skilljer ltt och ftt åt? Inget som behöver skarvas eller byggas om?
Hur är det med drivaxlar föresten? Är det dom stora tjocka på alla turbomodeller efter 99? På min 98:a vet jag att mina är klenare än T5 och Diesel 98:a.
av SubMarine
Det finns tre versioner av ABS-styrenheten (99-00) samt två av själva ABS-modulatorn som styrenheten sitter på. Box med, vanlig ABS-funktion, ABS med Tracs (fattigmans-diff) samt ABS med STC (Tracs + inbyggd motorreglering). För bilar med Tracs så har ABS-modulatorn minst en ytterligare ventil för att kunna applicera bromskraft på spinnande hjul. Gällande just motorstyrenheten så tror jag just STC är det man ska se upp med då det bör/måste(?) finnas ett interface i mjukvaran som låter ABS reglera motorn (alt. att motorn lyssnar på specifika signaler från ABS. Enbart Tracs är en enklare lösning där ABS sköter bromsningen själv.

Spjällhusen är rent mekaniskt samma men det har under åren blivit några nya revisioner av mjukvaran i själva ETM samt även motsvarande mjukvaruförändring i ECM för att hantera diagnostik av gasspjället. Jag har inte detaljer kring exakt hur kinkigt det är att blanda olika mjukvaror här. Men i värsta fall brukar det gå att göra en reload av ETM-mjukvaran så att den passar bilen.

Mellan 98/99 skiljer det som sagt väldigt mycket grejor.

Inte helt säker kring drivaxlar, men du ska ju ändå gå ner i effekt så inga problem för dig :)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]