Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torby
Hej
Är det någon som med säkerhet vet när 850 an hade variabelt insug. Tror att GLT årsmodell 92 och 93 hade men hade även 10 ventilsmaskinen år 93 det? och fanns det någon 94 a som har kvar det variabla insuget.
Är ute och letar efter en 850 att köpa så det kunde vara intressant och veta vilken man skall titta efter.
av Torby
Tack för alla svar och synpunkter. Om jag tolkar det hela rätt så är det GLT som har haft variabelt insug och ju tidigare årsmodell ju bättre. Eventuellt så försvann det redan 94. Det betyder att en 140hk motor aldrig haft det insuget oavsett årsmodell
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lucif3r skrev: sön 12 dec 2021, 20:56 yep, -92orna var riktiga monster :-)
Bilar tillverkade -91 är de bästa. Egentlig effekt var snarare 190 Hk än 170 Hk tack vare allt skoj de hittat på.
Minns att gubbarna på Trafikmagasinet (Glenning & Prestanda) klagade på att 850:n var alldeles för högljudd, de ville väl ha prestanda som en 240 DL automat...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nästan alla -92or lämnade dom effekterna, det var ju i övergången till 93 som dom fick snällare kamaxlar(=sämre effekt, men gubbarna i keps gillade ju det ljudet bättre så...).
-93orna har jag inte hittat någon de-facto effektuppgift om, men iom. att dom hade kvar det variabla spjället så lämnade dom nog lite mer än 170 iaf. -94 försvann ju även det, och effekten landade då på runt 170hk, ofta lite i mindre t om...
Skulle tro att strypningen inte enbart blev pga. gnällspikar som trafikmagasinet, utan även till stor del för att bilarna lämnade så mycket mer effekt än dom var reggade för... Sånt är ju ajjabajja :bored:

Volvo gick ju verkligen "all out" med 5an vid 850 lanseringen, och i min mening lyckades dom rejält på 2 fronter: dom hade en motor med 0.5l och 1cyl mindre som endast lämnade ~14hk mindre än storebrodern 960, och dom "bevisade" att framhjulsdrift inte per automatik betydde en tråkig bil. 850 fanns ju dessutom som manuell, vilket inte 960 gjorde då(och när den väl fanns som manuell blev motorn nedgraderad till 2.5l och ~170hk, dvs samma som en vanlig 850GLT trots en hel cylinder mer).
Dom övriga vettiga volvo-alternativen just -92 var ju antingen 740 med 116hk, 940 med 130hk(eller 165 med turbo) samt 960 med 204hk och automat, så 850in stod ju minst sagt ut en hel del :-D

...sen att första årgångarna 850 hade en uppsjö av barnsjukdommar(varav det variabla spjället var ett utav dom) är ju en annan femma, och inte direkt oväntat med helt ny platform och helt ny drivände.
Mycket av "oväsendet" i dom första årsmodellerna kom ju, tyvärr, utifrån, då det satt betydligt tunnare sidorutor på dom, och passformen på dörrarna var väl inte mycket att skryta om... På vissa var det ju så illa att man kunde rycka upp dörrarna trots att bilen var låst :-D
Men gick som f-n gjorde dom 8-)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev: tis 14 dec 2021, 02:30 det var ju i övergången till 93 som dom fick snällare kamaxlar
En motorbyggare här nere i Skåne har mätt upp kamaxlar från olika årsmodeller och hävdar att vassare kamaxlar -92 enbart är en skröna. Skillnaden borde då istället sitta i styrboxarna, jag tog t ex mina -92 boxar och monterade i frugans -93a och det blev skillnad så nån skillnad i mjukvaran finns där ju, men om det är hela sanningen är svårt att veta säkert!
Jag har ju haft och kört både -92 och -93ans motorer, -92an känns betydligt råare/rappare!
Variabelt insug och extraktorgrenrör gjorde i alla fall stor skillnad, de nyare som är utan dessa har en betydligt snällare/tråkigare karaktär.
Tror t o m att jag har boxarna från min -92a liggandes kvar nånstans bland hyllorna, om någon vill forska mer kring detta! ;)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]