Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennta
V70 av första modellen.
Handbromsen tog dåligt så jag tänkte att det var beläggen som var dåliga. När jag fått isär såg det slitet ut men ingen katastrof. Innan jag monterade ville jag kolla funktionen på vajern och hävarmen men jag fick ingen märkbar respons ute vid hjulet när spaken lyftes.

Expandern var helt stilla sånär som en liten rörelse (mm) högst upp på spaken. Testade även att justera skruven vid spaken åt båda hållen utan någon märkbar skillnad vid hjulet.

Då tänkte jag att vajern sannolikt var av men när jag monterat och spännt handbromsen tog den.... Om än väldigt dåligt.

Noterade även att expandern låg helt löst och endast fixerades mellan backarna. Ska den sitta fast på något mer sätt? Hur mycket ska vajern röra sig?

Hur går jag vidare härifrån?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Är expandern i hoprostad så den inte rör sig eller vajern?.
Justering brukar vara. Släpp på vajrarna vid spaken. Justera ut backarna genom hålen i skivorna tills det ligger på en liten aning bara. Du sa dock kunna snurra skivan med näven utan att det tar i mot mycket svårt att förklara. Man bara hör att det ligger på så har jag gjort i allafall. Sen justerar man vid spaken.
Hur mycket vajern ska röra på sig på plats vet jag tyvärr inte nån annan vet säkert.
Är vajern bort kopplad sa den röra sig lätt men det visste du redan.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vanligt fel att expandern kärvar ihop med tiden. Inte astronomiskt dyr att byta..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
kennta skrev:Expandern kan man vicka på så den sitter inte fast... Men vajern rör sig inte när drar i spaken.
För hårt spännd vajer?.
Ihop rostad vajer?.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Inne i mittkonsolen sitter det en axel vinkelrätt mot färdriktningen, på denna sitter de två oken som drar i vajrarna. På min bil saknades ett av de låsclips som ska hindra att oken glider av axeln. Fungerade ändå fint i 18 år men sen hoppade ena oket av, det kändes precis som om en handbromswire brast! :-/

viewtopic.php?f=16&t=154781&p=1369703#p1370978
av kennta
Erik Å skrev: tor 11 nov 2021, 22:47 Vanligt fel att expandern kärvar ihop med tiden. Inte astronomiskt dyr att byta..
Min är väldigt slapp och ledad... Funderar snarare på om den är trasig....

Men hur var det med infästning... Räcker det med att klämma den mellan backarna eller ska den fästas i bilen på något sätt?

Jag fattar inte riktigt vad som inte får backarna att snurra med hjulet...?
av kennta
gubbstrutt skrev: tor 11 nov 2021, 23:01
kennta skrev:Expandern kan man vicka på så den sitter inte fast... Men vajern rör sig inte när drar i spaken.
För hårt spännd vajer?.
Ihop rostad vajer?.
Jag har ju kört skruven vid spaken till båda ytterlägena utan respons på vajern.... Absolut kan den sitta fast... Tycker bara spaken skulle varit stum eller slapp om så var fallet?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]