Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JesperSurströmming
Hej!

Hade en fundering på bilbatteri till Volvo S70, eller är väl egentligen en fråga i allmänt om bilbatterier.
Söker efter ett rejält batteri som ska fungera vid kallstarter.

Har kollat på detta batteri på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450157

När jag fyllde i Regnr på Mekonomens sida så passar detta bilbatteri till min bil
men inte enligt "Merksters" sida. Så jag frågade Merkster varför,
enligt dom så är originalet batteriet till Volvo S70 modell 99' ett batteri på 62ah.

Och detta batteri på länken ovan har ju mer ah än så. Är själv okunnig om bilar och
dess batterier, men enligt vad jag fått höra hittills så ska det fungera bra ändå.

Någon som har några erfarenheter kring detta eller är kunnig i ämnet?

Tack!! Mvh Behov av batteri
av UnleashFusion
JesperSurströmming skrev: ons 10 nov 2021, 21:51 Hej!

Hade en fundering på bilbatteri till Volvo S70, eller är väl egentligen en fråga i allmänt om bilbatterier.
Söker efter ett rejält batteri som ska fungera vid kallstarter.

Har kollat på detta batteri på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450157

När jag fyllde i Regnr på Mekonomens sida så passar detta bilbatteri till min bil
men inte enligt "Merksters" sida. Så jag frågade Merkster varför,
enligt dom så är originalet batteriet till Volvo S70 modell 99' ett batteri på 62ah.

Och detta batteri på länken ovan har ju mer ah än så. Är själv okunnig om bilar och
dess batterier, men enligt vad jag fått höra hittills så ska det fungera bra ändå.

Någon som har några erfarenheter kring detta eller är kunnig i ämnet?

Tack!! Mvh Behov av batteri
Självklart går det att köpa större&kraftigare batteri än vad bilens original hade, enda nackdelen är väl måttet att du skall kunna "få den på plats". Kollade på mekster och sedan på mekonomen(som du länka). skillnaden är längden på batteriet. Höjd&bredd var densamma (H190/B175 dock är längden (L278(mekonomen) vs 242(mekster med 62Ah)
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, jag har inte varit här inne på ett tag så bli inte shockade nu!
Jag har alltid tagit vad som finns närmast och fysiskt passar i bilen, i min V70 -99 sitter nu ett batteri på 85 Ah men det går nog att pressa i ännu lite större än så om man vill. Har kört så i ett par år nu utan problem. Generatorn är samma som satt i bilen när jag köpte den vid 30 000 mil och den har nu gått 47 000.
Användarvisningsbild
av Erik Å
taxi skrev: ons 10 nov 2021, 22:10 ..Generatorn är samma som satt i bilen när jag köpte den vid 30 000 mil och den har nu gått 47 000.
Eeehh förväntas den gå sönder? :-/ Jag har inte rört min, har snart gått 57 k. Tänkte att den skulle klara 100k :-D
Angående batterier, kolla pris på Volvo original. De brukar bara vara marginellt dyrare jämfört med tredjepartsbatterier med tveksam prestanda i extremkyla..
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Köp batteri någon annanstans än Mekonomen, så sparar du pengar. Typ var som helst annanstans.

Men en god tumregel är att köpa så stort batteri som du får plats med. 62Ah är inte för klent för en S70, det är vad Volvo hystade i när bilen byggdes. Men 75Ah är bättre, större marginaler. Minns inte hur lång batterihyllan är i min S70, kanske går ut och mäter den imorgon, men ett 275mm långt batteri får plats.

Biltemas startbatterier är bra. Spara kvittot, ta gärna en kopia på det, 4 års garanti.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000045902
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det är en jävla prisskillnad när man går över 62 Ah. Och ett bra 62 Ah duger som nämnt ovan fint. Om generatorn laddar som den ska.

Edit bor man i Norrland kan det vara bra med ett kraftigare.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
KalleJ skrev: tor 11 nov 2021, 14:44 77Ah är största batteriet som sattes i S/V70 gen 1 enligt denna. Sen hur mycket man behöver modifiera om de satt mindre från början är en annan femma.
https://vilketbatteri.se/volvo-v70-i-19 ... batterier/
Modifiering ska inte behövas. Är en öppen batterihylla med flyttbar låsklack som skruvas fast, bara att mäta längden på batterihyllan. Samma batterihylla i alla motoralternativ. Var väl dieseln som hade störst batteri?

S70 har ju inte heller så krävande och känslig elektronik som nya bilar, monsterbatterier behövs helt enkelt inte. 75Ah ska räcka och bli över.
av JesperSurströmming
Tack för era svar!

Har beställt batteriet som jag länkade. Men från ett billigare ställe då såklart.

Finns det något särskilt man ska tänka på när man sätter in ett nytt batteri i bilen?
Förutom de uppenbara att sätta polerna rätt och att spänna fast det ordenligt.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]