- tis 02 nov 2021, 17:03
Har ett periodiskt fel som yttrar sig så att när man haft på värmen ett tag så låser sig bilkern så det lyser gult hela tiden.
Så då får man blinka med spaken. Även varningsblinkers står still och lyser gult.
Det tig tid att hitta blinkreläet, men nu vet jag var det är, det sitter ihopbyggt med knappen för varningsblinkers.
Går att dra ut, eller trycka ut inifrån under bilradion, radion måste ut.
Vanligen brukar sådana fel vara glapp eller kallödningar på kretskortet. Så jag har öppnar reläet och ser ett välgjort kort, väl lackat. Men har lött om en del lödningar.
Felet kvarstår dock. Nu kör jag med reläet delvis utdraget, för att slippa ta bort radion för att få ut det igen.
Det blir inte lika fort varmt av värmefläkten nu heller.
Segt med sådana långperiodiska fel.
Efter att ha stängt av bilen en stund, 15 - 30 minuter så blinkar det igen....
Får köra med värmefläkt och kortet utdraget men i drift i bilen för att se om det går att lokalisera vad som är temperaturkänsligt.
Tänkte bara höra om någon haft något liknande fel, och ev löst problemet?????
Roysan
Så då får man blinka med spaken. Även varningsblinkers står still och lyser gult.
Det tig tid att hitta blinkreläet, men nu vet jag var det är, det sitter ihopbyggt med knappen för varningsblinkers.
Går att dra ut, eller trycka ut inifrån under bilradion, radion måste ut.
Vanligen brukar sådana fel vara glapp eller kallödningar på kretskortet. Så jag har öppnar reläet och ser ett välgjort kort, väl lackat. Men har lött om en del lödningar.
Felet kvarstår dock. Nu kör jag med reläet delvis utdraget, för att slippa ta bort radion för att få ut det igen.
Det blir inte lika fort varmt av värmefläkten nu heller.
Segt med sådana långperiodiska fel.
Efter att ha stängt av bilen en stund, 15 - 30 minuter så blinkar det igen....
Får köra med värmefläkt och kortet utdraget men i drift i bilen för att se om det går att lokalisera vad som är temperaturkänsligt.
Tänkte bara höra om någon haft något liknande fel, och ev löst problemet?????
Roysan