Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av linushedstrom
tja jag har ett problem med min 855a-94, när jag släpper upp kopplingen på 1an så kan man höra ett dunsande ljud och bilen hoppar nästan fram (känns nästan som att motorn sitter löst). Jag har kollat mina motorfästen och bytt ut dom till nya men problemet kvarstår, men jag tror det är något dyrare än så för när jag t.ex står stilla med bilen igång och lägger i ettan och sedan lägger i backen så kan man höra ett metalliskt duns från bilen låter precis som att något ät löst men kan inte hitta vart! är väldigt tacksam för svar har fått leva med detta nu i lite över ett år :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla drivaxlarna: lyft ett framhjul i taget och vrid fram och tillbaka samtidigt som du håller en hand på drivaxeln och "håller emot".
Det ska inte glappa eller knastra i knutarna, inte bra ;-)
Användarvisningsbild
av linushedstrom
Erik Å skrev: tis 02 nov 2021, 06:57 Kolla drivaxlarna: lyft ett framhjul i taget och vrid fram och tillbaka samtidigt som du håller en hand på drivaxeln och "håller emot".
Det ska inte glappa eller knastra i knutarna, inte bra ;-)
Aaa jag kollade det idag men det va inget värst glapp vad jag kunde märka, bytte Drivknuten på passagerar sidan strax efter jag införskaffade bilden då den va dålig och knastrade när man svängde. Jag kan röra hjulet ungefär 7-10 centimeter från sida till sida i rotation vill säga men inget glapp i några knutar :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du kollat alla fem motorfästena? Två hydraulkuddar, momentstag över och under motorn samt fästet vid remskivan?
För det är väl så även på 850? Hmm kanske inte samma som på v70 mk 1 ;-)
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]