Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena forumet!
Har en S70 GLT -98 med 20.500 mil på mätaren, manuell låda, motorkod B5254S. Jag har några grejer jag stör mig på som jag tänkte fixa inför besiktningen i sommar, och jag tänkte höra om någon har tips om hur jag kan gå tillväga och felsöka:

1. Jag måste alltid låta nyckeln stanna i läge II i någon sekund innan jag vrider över till startmotorn varje gång jag startar bilen, så att pumpen går. Annars bluddrar/hostar bilen igång som om den inte har något bränsletryck. Robert DIY tror att bränslepumpen är på upphällningen (frågade honom på youtube), någon på forumet har tidigare tippat på nån trasig backventil i bränslesystemet som släpper ut allt bränsletryck när man stänger av motorn. Vad tror ni, hur felsöker jag detta? Byta pump är ju ändå ett visst arbete som jag inte vill göra om jag inte är hyfsat säker på att det åtgärdar felet.

2. Kanske relaterat? Bilen vill ofta rycka när jag håller väldigt lätt gas. Som om den inte vet ifall jag har släppt gasen eller ger fullgas. Ett typiskt exempel är när jag kör på en 30-sträcka på trean och håller väldigt lätt gas. Då börjar bilen gärna rycka, och slutar med det om man släpper gasen, eller gasar på mer.

Hade varit kul om någon har nån tanke på vad detta kan vara, eller tips på hur jag kan felsöka!
Kolla att slangen till map-givaren bakom kylarens övre kant inte är dålig, den börjar övergå till smulor efter 20 år 😋
Vanligt fel också att relät till bränslepumpen strular
Erik Å skrev:Kolla att slangen till map-givaren bakom kylarens övre kant inte är dålig, den börjar övergå till smulor efter 20 år 😋
Vanligt fel också att relät till bränslepumpen strular
Spännande, hur ser map-givaren ut? Har en släkting som haft problem med bränslepumpsreläet men då var symtomet att bilen tvärdog vid körning, för att sedan starta igen utan problem. Är inte detta fel vanligare på 940? Du tror inte på själva pumpen alltså? Tycker själv det låter konstigt att en pump på en S70 ska säga upp sig efter så få mil.
Det kanske är läge att mäta bränsletrycket för att se om det sviktar vid start..
Map-givaren är en liten svart plastkub stor som ett vanligt bilrelä.
Följ 8mm-gummislangen från insuget fram mot kylaren så hittar du den. Förutsatt att den sitter precis där även på en -98 :-)
sicnarf skrev: ons 19 maj 2021, 08:55 Bertil, jag vill fråga, hur kontaktar man Robert DIY? Måste man följa honom? Jag har kollat på hans videos i 10 år.
Enklast är väl att kommentera/ fråga i kommentarfältet på Youtube. Han är också aktiv som "rspi" på volvoforumet https://www.matthewsvolvosite.com/ men där finns många hjälpsamma användare minst kunniga som Robert.
Erik Å skrev: tis 18 maj 2021, 23:56 Det kanske är läge att mäta bränsletrycket för att se om det sviktar vid start..
Map-givaren är en liten svart plastkub stor som ett vanligt bilrelä.
Följ 8mm-gummislangen från insuget fram mot kylaren så hittar du den. Förutsatt att den sitter precis där även på en -98 :-)
Tackar, ska titta efter! Antar att map-givaren är misstänkt när det gäller rycken, alltså inte det bränslerelaterade?
sicnarf skrev: ons 19 maj 2021, 14:21 Tack! Forumet känner jag till. Nu vet jag att rspi är Robert också.
Precis, jag kommenterade en av hans videos bara. Han brukar vara väldigt duktig på att läsa och svara på alla kommentarer även på gamla videos!
En mätning av bränsletrycket behöver göras här. Dels för att se hur lång tid det tar innan trycket byggs upp, och dels hur länge trycket stannar efter tändningen blivit avstängd. Ett helt friskt system håller tillräckligt tryck i flera flera dagar.
Min egen t ex håller tillräckligt tryck över en vecka iaf. Heck, glömde t om lufta systemet en gång vid bränslefilterbyte, den slog typ ett halvt varv extra på startmotorn innan den hoppade igång, och fick ett par knappt märkbara varvtalsdropp där luften som jag glömde lufta ur kom med i förbränningen. Och då behövde den ju dels fylla bränslefiltret(som ändock rymmer en del), och dels pressa med sig all luft :P

Rycken kan mycket väl vara relaterat till bränsleproblem, men det kan likväl vara något helt annat orelaterat. Här skulle det vara en fördel att mäta bränsletrycket i drift också, men det är ju lite mer omständigt...

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]