Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger har jag bytt ut originalstereon SC-805 i min V70-00 och är inte nöjd med resultatet. Problemet är att jag får ont i öronen av ljudet från nya stereon för viss musik som låter helt ok med originalstereon, framförallt musik med mycket diskant. Det är svårt att förklara på vilket sätt det låter dåligt men det blir liksom jobbigt i öronen efter ett tag och väldigt tröttande. Jag har redan en del problem med tinnitus och detta gör det inte bättre. Jag har skruvat på alla inställningar som finns på nya stereon och kan få det hjälpligt bra om jag ställer in "Digital Time Alignment" på ett visst sätt (POSITION: FRONT LEFT). Men fattar inte varför det låter dåligt.

Visst kan nya stereon vara dålig men det känns lite osannolikt. Det är en JVC KD-DB912BT (https://eu.jvc.com/mobile-entertainment ... D-DB912BT/) som jag köpt på nätet. Jag har kopplat in den med Biltemas ISO-adapter för Volvo V70.

Bilen har 8 högtalare. 2 mellanregister i framdörrarna, 2 mellanregister i bakdörrarna, 2 diskanter i instrumentpanelen fram och 2 diskanter i bakersta stolparna. Främre diskanthögtalarna var dragna direkt till originalstereon SC-805 genom separata utgångar på stereon. Bakre diskanthögtalarna verkar vara ihopkopplade med dörrhögtalarna bak.

Biltema-adaptern parallellkopplar anslutningarna som går till främre dörrhögtalarna och främre diskanterna. Kan det vara detta som är problemet? Har SC-805 inbyggt delningsfilter som jag måste efterlikna med ett separat delningsfilter? Främre diskanterna har en kondensator i serie med anslutningen så de verkar ha någon sorts basblockering iaf. Men det kanske inte räcker? Jag har försökt se om nån av högtalarna är inkopplad med fel fas men vad jag kunnat se är det inte så.

I min gamla skruttiga bil hade jag en stereo som lät bra och det hade varit bra att ha den som jämförelse nu men tyvärr plockade jag inte ur den innan jag sålde bilen. Funderar på att försöka låna en stereo av nån att testa med eller ev köpa billigast möjliga stereo för att kolla om det är nåt fel på JVC:n.
Om jag jämför min förra S70 med min nuvarande är det stor skillnad på ljudet.
Den förra hade original högtalare i instrumentbrädan, dörrarna och hatthyllan och till det en ny Alpine UTE-72BT. Bra ljud men tröttande i längden, oavsett hur jag mixtrade med inställningarna.

Min nuvarande hade samma högtalaruppsättning men en SC-805 när jag köpte den. Stor skillnad i harmoni. Inga problem att lyssna både högt och länge. Sedan skaffade jag en originalförstärkare under passagerarsätet och en SC-901. Kanonbra! Och nu har jag fått in Dolby Pro-Logicprocessorn och centerhögtalaren, och ljudet är overkligt bra! Kan sitta i bilen bara för att spela musik.

Det är något med hur Volvo fixade ljudbilden med originalenheterna som man inte kan få till med eftermarknadsystem.
MarcusJ skrev: sön 02 maj 2021, 20:23 Det är något med hur Volvo fixade ljudbilden med originalenheterna som man inte kan få till med eftermarknadsystem.
Jag har hört detta från andra också så nåt speciellt måste det vara som de gjort.

Jag funderar på om det kan vara nån resonanseffekt som uppstår i bilen som Volvo har kompenserat för i originalstereon som gör att det låter bättre med den. Främre dörrhögtalarna sitter tex. på en konstig plats och spelar delvis rakt in i sidan av instrumentbrädan. På nästan alla andra bilar sitter främre dörrhögtalarna längst ner på dörren istället. Det skulle kunna bli konstiga reflektioner i vindrutan från diskanthögtalarna i instrumentpanelen också.

Det jag noterat är att det blir en väldigt stor skillnad på ljudet om jag använder "Digital Time Alignment"-funktionen i nya stereon. Den används för att fördröja signalen från olika högtalare för att kompensera för att de sitter olika långt bort från lyssnaren. Jag tycker inte det borde bli så stor skillnad som det blir och det skulle ev. kunna bero på att signalfördröjningen även motverkar resonanser och liknande.

Jag ska ta och prova att koppla in enbart diskanthögtalarna fram (de som ansluts med "A"-kontakten) och höra om det blir stor skillnad mellan originalstereon och nya stereon.
GoaGubben skrev: sön 02 maj 2021, 22:23 Jag hittade en gammal pressrelease från Volvo från 2006 och där skriver de att de kalibrerar stereons ljud efter bilen. https://www.media.volvocars.com/global/ ... eases/5099
Är ju inte omöjligt att de gjort nåt liknande även tidigare.
Det var precis vad man gjorde även med S/V/C70. Volvo lade ner mkt arbete på att få till ett så bra ljud som möjligt efter omständigheterna.

För C70 anlitade man Dynaudio för att konstruera högtalare speciellt anpassade för bilen, och man mätte akustiken i alla modellerna på (S/V/C70) för att anpassa ljudkurvorna efter bilarna. SC-901 har valbara ljudkurvor efter bilmodell, SC-805 har en bra kompromisskurva förinställd som fungerar bra i samtliga bilar i serien.
MarcusJ skrev: mån 03 maj 2021, 12:39
GoaGubben skrev: sön 02 maj 2021, 22:23 Jag hittade en gammal pressrelease från Volvo från 2006 och där skriver de att de kalibrerar stereons ljud efter bilen. https://www.media.volvocars.com/global/ ... eases/5099
Är ju inte omöjligt att de gjort nåt liknande även tidigare.
Det var precis vad man gjorde även med S/V/C70. Volvo lade ner mkt arbete på att få till ett så bra ljud som möjligt efter omständigheterna.

För C70 anlitade man Dynaudio för att konstruera högtalare speciellt anpassade för bilen, och man mätte akustiken i alla modellerna på (S/V/C70) för att anpassa ljudkurvorna efter bilarna. SC-901 har valbara ljudkurvor efter bilmodell, SC-805 har en bra kompromisskurva förinställd som fungerar bra i samtliga bilar i serien.
Vet du vad för sorts justeringar de gjorde? Enbart frekvens (med equalizer) eller även fördröjningar? Vet du möjligtvis vilka värden de använde så jag kan återskapa i min nya stereo?

Jag tänker koppla in SC-805 tillfälligt för att kolla hur det låter med högtalare kopplade enbart till "Tweeter output" och vanliga "Front output" på den kopplat till en vanlig 2-vägs bokhyllehögtalare jag har. Ska bli intressant att höra om stereon har inbyggt delningsfilter. Det bör i så fall gå att mäta upp delningsfrekvensen med testtoner och nån app tror jag. Har inget oscilloskop kvar längre... :)
MarcusJ skrev: sön 02 maj 2021, 20:23 Min nuvarande hade samma högtalaruppsättning men en SC-805 när jag köpte den. Stor skillnad i harmoni. Inga problem att lyssna både högt och länge. Sedan skaffade jag en originalförstärkare under passagerarsätet och en SC-901. Kanonbra! Och nu har jag fått in Dolby Pro-Logicprocessorn och centerhögtalaren, och ljudet är overkligt bra! Kan sitta i bilen bara för att spela musik.
Känns det inte väldigt begränsat att bara ha Radio och CD då?

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]