Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
#1443304
Gäller en S70-99
I original har bilen 195/60 x 15

Är det tillåtet att montera 195/65 x 15? (borde vara då det är inom 5% skillnad i rullomkrets)

Men den större frågan - kommer det att fungera att ha det 2 olika storlekar, fram och bak
Tanken är att i så fall ha 195/65 på bakaxeln och 195/60 på främre axeln (då visar hastighetsmätaren som vanligt, eller har jag fel och kännaren sitter på bakaxeln?)

Kommer ABS:en att känna av skillnaden?

(anledningen att jag funderar på 195/65 storleken, är att jag har 2 stycken fina däck över från en skrotad bil)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1443431
Det stämmer egentligen inte med reg-beviset men jag har åkt på 195/65 15 (runtom) ett antal år nu och ingen har sagt något (än) :P
Kan gnissla lite mot innerskärmarna vid fullt rattutslag, annars ser jag bara fördelar. Lättare att få tag i, billigare, rullar lättare, flyter bättre över potthål, förmodligen aningen längre livslängd. Skillnaden i omkrets har jag för mig blev 3.4%
På färddatorn kan det se ut som om snittförbrukningen ökar eftersom uppmätt sträcka blir 3.4% kortare plus att man faktiskt åker aningen fortare vid samma hastighetsmätarvisning
V70 mk 1 -00
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1443433
Erik Å skrev:Det stämmer egentligen inte med reg-beviset men jag har åkt på 195/65 15 (runtom) ett antal år nu och ingen har sagt något (än) :P

Och ingen jäkel kommer bry sig i framtiden heller, bara du håller dig inom dom där +-5% i rullomkretsen , och däcken inte sticker ut utanför skärmkanterna ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1443437
Men det finns en annan aspekt med att ha olika däck fram och bak. Har nu Hakka Blue 2 bak och nya Michelin Primacy 4 fram. Ska bli Primacy 4 bak också när Hakka-däcken tar slut.
Iallafall, bilen fick en obehaglig antydan till instabilitet, tror det beror på att Hakka-däcken flexar lättare i sidled jämfört med Primacy och då får man en tendens till självförstärkning så fort man svänger. Höjde trycket bak och tendensen försvann nästan helt.. Vill man ha helt neutral styrrespons så bör man nog ha samma däck fram och bak :-)
Eller åtminstone ha de stabilare däcken bak!

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]