Precis, det är en "sadeltank" på AWD, med 2 pumpar. Den ena pumpen pumpar bara bränsle från den ena halvan till den andra, där huvudpumpen fortsätter pumpa bränslet ut ur tanken och till motorn :) Men jag är som sagt inte HELT säker på att det är 2 givare i dom. det BORDE vara det, men inte helt säker... Oavsett så har givarna(och tillhörande felkoder) noll och ingen inverkan på funktionen av bilen, mer än att sätta felkod och att bränslemätaren samt färddatorn(främst delen som visar hur långt du kan köra innan du får slut på bränsle) visar helt åt fanders.
Men ju mer jag läser här i tråden ang. deras "felkoder" och submarine's utförliga förklaringar så blir jag bara mer och mer envis med att man ska använda RÄTT felkodsläsare till dessa bilar och inget annat
Det som står i VIDA är ju vad som gäller, det är ju liksom volvos egna program för diagnosering och felsökning. Låter otroligt långsökt att det här epa-företaget skulle ha någon läsare som är bättre än volvos specifikt utvecklade mjukvara för deras egna bilar
Som jag nämnde tidigt i tråden så är jag inte direkt insatt i ME7-systemet, men "föregångaren" Motronic4.4 har iaf 2 "banker" för mjukvaran. Båda måste programmeras med samma ändringar för att systemet ska fungera korrekt(varför det måste vara så på M4.4 verkar ingen riktigt förstå, bank 2 används aldrig i drift... Inte ens i limp-home läget). Det är fullt möjligt att ME7 också har 2 banker som måste matcha varandra. Jag tror inte den gör någon backup av sig själv dock, det låter lite för "modernt" för ett ~23 år gammalt styrsystem - och framförallt onödigt. Det är ju ingen PC vi talar om där ägaren kan ändra och installera vad tusan den vill, i 99.9999% av fallen kommer mjukvaran aldrig ändras, mer än hos just volvo för ev. uppdateringar(att det nu skiljer lite i praktiken är orelevant, kan lova att varken bosch eller volvo byggde systemet med det i åtanke).
Tycker det är dålig stil av företaget att säga att "det funkar på alla andra"
... Det är ingen garanti för att det prompt ska fungera på DIN bil. Det finns variabler som kan skilja "samma" bilar åt, vilket kan ge lustiga symptom. Det är ovanligt - men det händer. Och om det är som submarine säger, att "felkoderna" inte prompt är *fel*, utan adresserna för modulerna, så visar det ju hur kunniga företaget är. Jag visste visserligen inte heller det, men jag har inte påstått något annat heller
Sen vill jag ändå ifrågasätta just hur många V70 AWD av årgång 1999 dom egentligen har konverterat... Det är ju inte SÅ fruktansvärt länge sedan det blev tillåtet med endast mjukvaruspärrar i atraktorer. Dessutom finns det inte SÅ många V70 AWD, och änn färre som är konverterade till a-traktorer...