Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puckosmulan
Varför måste kamaxel stå i "noll-läge" när man byter kamrem?

Förstår ju varför det är viktigt att kam/vevaxel inte rubbas under bytet, men varför räcker det inte att låsa axlarna där dom står när man byter remmen?

*Frågar hellre och verkar dum än är tyst och förblir dum.*
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Därför att dom kommer flytta på sig när du spänner remmen, och hamna lite fel. Att sätta motorn i "Noll läge" är bara för att det korrekta låsningsverktyget ska passa. Med rätt låsnings är det snudd på idiotsäkert.
av SubMarine
Om du byter utan att vara i noll-läget och inte gör egna markeringar så blir det lite jobbigt om du "tappar bort" hur kammarna stod/står i förhållande till vevaxeln, t.ex. om något drev rör lite på sig. Då måste du dra runt vevaxel och kamaxlar individuellt till 0-läget utan att krocka ventil mot kolv under proceduren.
av Puckosmulan
SubMarine skrev: fre 23 apr 2021, 15:12 Om du byter utan att vara i noll-läget och inte gör egna markeringar så blir det lite jobbigt om du "tappar bort" hur kammarna stod/står i förhållande till vevaxeln, t.ex. om något drev rör lite på sig. Då måste du dra runt vevaxel och kamaxlar individuellt till 0-läget utan att krocka ventil mot kolv under proceduren.
Ja, det förstår jag.
av MickeM
Puckosmulan skrev: fre 23 apr 2021, 14:48 rent teoretiskt skulle det funka även utan noll-läge
Svar, ja.

Jag vet flera som gjort tydliga markeringar på gamla kamremmen och över på remhjulen.
Sedan mycket mycket noga fört över markeringarna från gamla remmen till nya (man får räkna kugg) och satt nya remmen efter just de markeringarna. Då är allt i samma kugg som innan.

Man ska hursomhelst INTE endast utgå från orginal markeringar på kammarna. Dom remhjulen kan lossas och vridas utan att kamaxeln följer med.

Ett BRA utfört kamremsbyte inkluderar kamlåsning samt vevtolk, och remspänning med lossade remhjul. Då blir det exakt.
Då kan den rent av bli att gå lite bättre än innan.

En ev VVT måste hanteras rätt också.
Hela tiden i grundläget.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MickeM skrev: lör 24 apr 2021, 13:14 ..Då kan den rent av bli att gå lite bättre än innan.
Aha, var det där ett löfte? :-D
Hoppsan, jag har visst gjort alla tre rembytena hittills enligt tattarmetoden (utan tolkar, bara mot märkena), får se hur det blir med det fjärde :P
Funderar allvarligt på om man skulle kunna förbättra bränsleekonomin med att backa avgaskammen ett par grader men jag vågar nog inte.. (har vvt bara på insug)
av MickeM
Markeringarna på Kamdreven sitter på delen som ska lossas från kamaxeln när remmen spänns. (När allt är låst av tolk)
Då vrider dom sig lite när remslacket tas upp, och låses därefter i det läget. Markeringarna kan då hamna lite off, men det kvittar ju.

Bytes rem och allt hamnar i samma kugg igen blir det lika som innan. Var allt rätt innan, så blir ingen skillnad om nästa utförs med låsningar.
Har man enkom gått efter orginal markeringar så kan ena kammen stå en kugg fel, eller så. Den går ju ändå, men inte 100% av sin potential.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo, mina drev stod ju en halv kugge fel vardera, åt varsitt håll... Tyckte bilen gick bra innan, men det blev en markant förbättring efter kammarna blev rättställda. Mindre soppa blev den att dra också :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: sön 25 apr 2021, 17:05 Jo, mina drev stod ju en halv kugge fel vardera, åt varsitt håll...
Jag skulle vilja kolla kamaxlarnas läge men har ingen lust att plocka ner startmotorn för att komma åt hålet för låsning av svänghjulet...
När man låser svänghjulet med plugg, står någon cylinder exakt i övre dödläget då? Vet att vi har diskuterat detta för länge sen men hittar inte tråden
Finns det stroboskop-märkning på svänghjulet kvar på en B5244S2 årgång -00 eller rationaliserades den bort när motorerna fick tändspolar på varje stift.. ? Om märkningen finns kvar (0 = övre dödläget?) så antar jag att man skulle kunna ställa vevaxeln på noll enligt märkningen (men man får förstås leta upp rätt takt) och då borde kammarnas spår i bakänden stå horisontellt exakt som när man låser dem med tolkar. Förutsatt att pluggen låser med cylinder 1 (antar att strobo-märkningen avser denna) i övre dödläget förstås, annars går det ju inte ;-)

Edit: Ah tusan, låsningen verkar ligga 15 grader före tdc :oops: Och där lär det väl inte finnas någon kant-märkning på svänghjulet..
viewtopic.php?f=16&t=90403&p=723242
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]