Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av devil666
ska köpa nya framhjulslager till min 855 94 .
nån som har en uppfattning om biltemas lager ? menar alltså är de värda att köpa eller ska man åka till meka eller dyl.
Senast redigerad av 1 devil666, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Problemet är ju att Biltema säljer endast hjullager fram, ej bak! Förutom till AWD som är ett helt annat hjullager!

Annars är de väl MECA, Mekonomen mm som gäller istället för Volvo!
av devil666
ketto skrev:Problemet är ju att Biltema säljer endast hjullager fram, ej bak! Förutom till AWD som är ett helt annat hjullager!

Annars är de väl MECA, Mekonomen mm som gäller istället för Volvo!
skrev fel . mena fram så klart.
av Bred
Har aldrig provat volvos, men vet att vi provade till opel ascona och blev väldigt missnöjda... Några veckor senare kom oljuden och glappet igen... Åkte till den lokale handlaren och skaffade några lager med lite mer kvalite och kör fortfarande med dessa utan något oljud (1,5 år sedan). Men, kan ju bara varit otur, vet inte. Vet bara att de inte är roliga att byta och därför betalar jag gärna lite mer så ja slipper att göra det igen!
Min åsikt bara!
Användarvisningsbild
av niklas gson
har då kört flera tusen mil med en golf med lager från biltema..inge fel på dom lagrena inte får dom sälja lager som skulle orsaka en olycka ..bara för att dom e billiga behöver dom inte vara dåliga...biltema köper ju in en massa saker till bättre pris pg av mängden dom köper så då kan dom hålla bra priser inte har meca o mekonomen bättre grejer inte enligt min uppfattning men en tunnare plåmbok får man där i alla fall.. 8)
av Uninium
Köpte bak till min förra audi 100,efter nån vecka så hade ett av lagrena gått sönder..metallen mellan dom små lagren hade gått sönder vid en av dom.
Om det var jag som gjorde fel eller om lagret var dåligt är ju en annan femma..

Bild
av devil666
det är detta man funderar över många säger att grejerna är bra andra säger bara skit. men håller med niklas gson om pris iden.

kanske bara är som på de flesta ställen vissa grejer bra andra inte . synd bara att det är så STOR prisskillnad mellan ex. biltema och mecca m.fl. på de flesta delar.
av Bred
vet inte hur ni har det, men har själv en liten trevlig bildelsaffär i närheten. Ingen kedja, utan en sådan där gedigen enkel affär. Där arbetar endast människor som är seriöst intresserad av bilar samt har sysslat med dem i flera år. Brukar alltid kunna få tag på den delen jag vill ha och fin service...
Är det så att biltema inte har det ja behöver, eller jag ska byta något omständigt vänder jag mig till denna affär. Visst, priset är högre än biltema, men oftast lägre än t.ex. mekonomen. Framför allt får jag endast ut delar från ett fabrikat som de själva har erfarenhet av och vet är bra...
Tycker det är synd att sådana här affärer försvinner allt mer, då jag faktiskt vet att de aldrig säljer något man blir missnöjd med (tro mig, handlat en hel del :wink: )
Å att byta hjullager kan vara mäkta tråkigt, så då vänder jag mig hit, betalar 1,5-2 ggr mer än biltema och vet att det håller. Enda anledningen att lager till asconan införskaffades från biltema var för att min snåle far stod för inköpet första gången (hans bil).
Vet fortfarande inte var biltema får sina olika produkter ifrån, men tycker att de kunde väl informera om detta i butiken.
Själv föredrar jag produkter som t.ex. hjullager från firmor jag känner igen och vet funnits länge, en någon nykomling från kina.

Har faktiskt ett litet lustigt exempel till:
Det var några år sedan, ja hade en Kadett kombi från 88 GT. En 2,0 låg det i å den var rätt pigg ändå. Kommer inte ihåg varför, men jag hade bromsbelägg över till ena framhjulet bara. Minns inte va de var för fabrikat, Ferodo har ja för mig, men inte säker. Hur som haver köpte jag en sats på biltema men använde bara 2 av beläggen. Gjorde en noggran mätning och konstaterade till att börja med att det skiljde ungefär en millimeter i beläggen. Biltema hade mindre att slita bort. Bytte bromsslangar och renoverade oken. Monterade dessa 2 olika fabrikaten och provbromsade... Märkte ingen större skillnad i dem. Låste hjulen ungefär samtidigt och drog ganska jämnt. Ungefär ett år senare jämför jag dem igen och konstaterar att skillnaden i en millimeter hade ökat. Nu skiljde det nästan 3 mm mellan biltemas och mina andra. Biltemas slets alltså ner fortare.
Men, det var väl det enda som skiljde där då. Priset på mina var ju lite mer än de dubbla mot biltemas, så biltemas var ju egentligen mer prisvärda.
Vill ändå förklara att bara för att biltema kan köpa in stora mängder till ett lågt pris, så betyder inte det att produkten de köper måste vara särskilt bra. Den kanske är jättebra, den kanske precis fyller sitt syfte och den kanske är riktigt dålig. Det är ett lotto det där.

Tycker du det är lätt att byta hjullager på din bil och vill chansa sä köp på biltema. Är det väldigt omständigt och tråkigt så hade nog ja i alla fall köpt ett dyrare fabrikat som jag vet är bra och använt det istället. Sen finns det ju inget som säger att bara för att det är ett dyrare fabrikat så måste det hålla längre. Men däremot hävdar jag att risken är större att ett billigt fabrikat är dåligt än ett dyrt!

Det är min åsikt i alla fall...

Ha de gött!
av kawahasse
Hade en golf -88 med biltema bakhjulslager, dom gick några månader sen brummade dom och blev lite glappa.
Användarvisningsbild
av Pgr
Bytte lager höger fram förra våren och det var ett biltemalager jag köpte, har sedan dess åkt ca 3500 mil sedan dess och inga missljud eller glapp i det.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]