Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70 -00
När jag lastar i ca 100 kg bagageutrymmet så klonkar/smäller det när jag kör över gupp och större potthål. Inte alls lika kännbart när bilen går tom.

Stötdämpare och spiralfjädrar bak är bytta från nivåreglerande till v70-dämpare och hårdare fjädrar. Trots det låter det som att jag får genomslag i dämparna bak.

Kan det bero på dåliga bussningar någonstans, dåligt genomslagsgummi eller slitna övre stötdämparfästen?

Någon som har erfarenhet av detta problem?
Hej jag hade samma problem med min v60.
Och rev då allt byte stötdämpare , fjädrar lesjöfors, gummit vid fjädrarna , krängningshämmare och krängningshämmarstag = rev och bytte allt inkl bromsar när jag endå höll på.
Då blev det bra.
Testa 2 olika fjädrar först ena gjorde så det klonka sen tog jag lesjöfors då blev det kanon.
Det är inte övre muttern på dämparna som behöver efterdras? Jag fick göra det ett par gånger efter dämparbytet innan det blev helt tyst ;-)
Tack för tips.
Jo jag kunde dra åt dom muttrarna ett halvt varv men det hjälpte inte mycket.

Börjar misstänka att det är fel spiralfjädrar så att det är därför det jag får genomslag. Kan ju vara så att fjädrarna som var anpassade för nivåmat-dämparna sitter kvar?
Om så vore fallet borde bilen blivit markant mycket lägre när du monterade dämparna. På nivåmat är det just nivåmaterna som håller bilen uppe, medans på vanliga är det fjädrarna.
Nivåmatfjädrar orkar alltså inte hålla upp bilen.
Gör man tvärtom, dvs monterar vanliga fjädrar på nivåmater, så kommer bilen istället blir skyhög :-D (och hemsk att köra)
Vet ju inte vad det är för fjädrar då dom satt på när jag köpte bilen. Den ser väl någorlunda horisontell ut så länge man inte lastar i. Med last så sjunker ju bakändan något samt att fjädringen känns mjuk vilket får mig att misstänka att det kan vara fel fjädrar.

För att på ett billigare sätt försöka testa ifall det är fel fjädrar har jag införskaffat mellanlägg av gummi från Biltema för att styva upp fjädrarna med. Med bakändan upphissad så får jag tyvärr inte in dom i fjädrarna då gummiklossarna är för stora. Så nu är jag på jakt efter några som är mindre. Har max 2cm emellan fjädervarven. Verkar vara svårt att hitta klossar som är mindre. Några tips på det?
Jag lyckades faktiskt få dit två gummimellanlägg på varsin bakfjäder. Fick tips om att använda en stor skiftnyckel och att stoppa in den mellan varven på fjädern och sedan vrida den för att öppna upp tillräckligt så att klossarna gick att få dit. Smorde även in dom med fett så att det gick att placera dom mitt emot varandra i fjädern. Som den här killen gör:

Det blev betydligt bättre efter det för nu är bakändan högre och det slår inte igenom lika lätt, men jag bör nog pressa in ytterligare en kudde i varje fjäder känns det som. Så min konklusion är att det sitter felaktiga fjädrar på bilen eller också är dom slut.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]