Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
Ska motionera kolven i ett bromsok bak på volvo 850. Men är rädd för att trycka ut kolven för långt så att den ploppar ur. Har ingen medhjälpare som kan sköta bromspedalen. Bromsoket är lossat från bromsskivan, och beläggen urtagna. vad gör man sen. Har spruta med kanyl och bromsolja för att smörja innanför gummit på kolven.så det vet jag. Måste finnas något bra sätt att motionera oket så att inte kolven hoppar ur även utan medhjälpare. Tacksam för all hjälp jag kan få. mvh c-g
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag har använt en brädbit i lämplig tjocklek i såna lägen som fått simulera belägg/skiva.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Problemet brukar vara att ena kolven alltid går lättare är den andra så det brukar sluta med att den ena går ut mot brädbiten och den andra stannar kvar..
Nästan bättre att hänga oket på plats och lägga ca 5-6mm tjocka plywoodbitar (eller vadsomhelst som har lämplig tjocklek) på båda sidorna mellan respektive kolv och skivan
Sen kan man pumpa ut båda kolvarna mot "stopp" utan risk att de går ut för långt :P
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle göra som Erik och hänga tillbaka oket på skivan. Jag brukar ta etvå träbitar som är lika tjocka som sopslut bromsbelägg.
av thorsens
Låter bra, sprutar in lite bromsolja under gummit på kolvarna, sätter sedan tillbaka oket på bromsskivan och lägger 5-6mm playwoodbitar istället för belägg, och bromsar sedan och tar tillbaka kolvarna med polygrip så många gånger som behövs till kolvarna går lätt. Hoppas det blir bättre (annars blir det nya ok). mvh c-g
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har man väl fått rostprickar på kolvarna (pga hål på kromskiktet) så brukar motionering bara hjälpa kortvarigt..

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]