Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man sätter i en 15-20mm längre bult i ytterknuten så trycker man ut drivaxeln ur ytterknutens inre del. Detta är ett mycket praktiskt sätt att lossa ytterknuten från axeln :-)
Då skulle innerknuten kunna bottna men den borde väl inte skära ihop för det, mest föra oväsen? Vet faktiskt inte..
Sen hoppas jag du vet att om man drar isär innerknuten mer än 2-3 centimeter från fullt ihoptryckt läge så kan en eller flera kulor ramla ut inne i damasken, om man sen kör bilen med för få kulor så skulle det inte förvåna mig om knuten skär ihop.. Den är liksom inte byggd för det :P
Om det inte råkar vara en automat. De brukar ha "tripod"-innerknut, sådana har inga kulor som kan ramla ur..
ElvisVolvo1987 skrev: sön 14 feb 2021, 20:04 Då låter det logiskt att jag måste öppna damasken och sätta tillbaka kulorna på sin plats och sätta dit en ny slangklämma?
Japp, det är inte så svårt men kladdigt göra :-D
Funderar på om man skulle kunna knyta några snören tvärs över innerknuten så att man inte råkar dra isär den av misstag (har en renoverad drivaxel som ska monteras snart)
Här är för övrigt monteringsinstruktion. Man drar isär delarna precis lagom mycket så trillar kulorna på plats utan behov av våld.
Går ännu lättare när allt är infettat, då klistrar kulorna fast i fettet ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=jvY6dV11Ve0
Hej igen. Nu har jag bytt drivaxel. Köpte en ny på Trodo för 950 kr. Jag fick ett utmärkt tips från en mek hur man bäst får dit drivaxel och spindelled samtidigt. Man sätter en kedja runt framvagnsbalken, dvs den som man skruvar i länkarmen, och sen sätter man ditt ett spätt vinklat mot förardörren. Ett tu tre så var allt klart.
Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

Tack för svar! Lät jobbigt, men kanske […]